Prima fază a programului „Casa Verde” a început, AFM așteaptă proiecte



Prima fază a programului de înlocuire a instalațiilor de energie tradiționale cu unele alternative, ecologice, cunoscut drept Programul „Casa Verde”, a început, miercuri, autoritățile locale interesate de inițiativa Executivului având la dispoziție două săptămâni pentru a depune actele necesare.
Statul român alocă în 2009, prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), suma de 310 milioane de lei în două tranșe pentru cofinanțarea achiziției și montării de sisteme de energie verde care să fie folosite în special la sedii de instituții, dar destinate și asociațiilor de proprietari. Iarna trecută, statul se angaja să aloce, prin acest program, suma de 130 de milioane de euro, echivalent cu circa 546 de milioane de lei, ministrul Mediului anunțând, în 26 februarie, că suma inițială va fi păstrată.
Printr-un ordin al ministrului Mediului au fost stabilite cele două perioade de derulare a programului. Prima începe în 15 iulie și se termină în 31 iulie, iar cea de-a doua se va derula în perioada 1 – 15 septembrie.
„Beneficiarii «Programului de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală sau alte sisteme» (Programul «Casa Verde» – n.r.) sunt unitățile administrativ-teritoriale și autoritățile centrale, care pot depune proiecte de finanțare a sistemelor de încălzire destinate imobilelor din patrimoniu sau aflate în administrarea acestora, inclusiv pentru unitățile sanitare, instituțiile de învățământ, așezămintele sociale, culturale, și pentru asociațiile de proprietari cu personalitate juridică”, se precizează în ghidul de finanțare al programului, publicat de Ministerul Mediului.
Conform documentului, în anul 2009 se vor organiza două sesiuni de depunere a proiectelor, prima dintre acesteia primind 150 de milioane de lei, iar cea de-a doua 160 de milioane de lei.
Finanțarea de la AFM va acoperi, conform normelor, 70 la sută din cheltuielile eligibile ale proiectului. Finanțarea va fi una nerambursabilă, fiind procent din cheltuielile eligibile ale proiectului. Banii vor fi dați eșalonat pentru fiecare proiect, pe măsura realizării acestuia.
Beneficiarul trebuie să aibă contribuția proprie pentru implementarea proiectului. În cazul asociațiilor de proprietari, în cererea de finanțare se va menționa contribuția formată din cota aprobată de autoritatea locală sau centrală și cota asociației de proprietari.
Cheltuielile eligibile sunt cele prevăzute pentru realizarea investiției conform studiului de prefezabilitate (instalații, subansambluri, construcții aferente instalațiilor), dar și cheltuielile cu montajul sistemelor, cu probele acestora. TVA este și ea eligibilă la finanțarea de către AFM, precum și cheltuielile cu studiile, proiectele și consultanța, care să nu depășească însă șase procente din totalul cheltuielilor eligibile calculate.
Criteriile în funcție de care se vor acorda finanțările nerambursabile de la AFM sunt, în ordine: cota de cofinanțare, tipul sistemului de încălzire înlocuit, raportul cost-beneficiu al instalației și gradul de utilizare și randamentul instalației propuse, inclusiv gradul de radiații solare.
Aprobarea finanțării proiectelor depuse constă în analiza și evaluarea cererii de finanțare și a documentației depuse de către solicitant, în conformitate cu cerințele punctuale enumerate în ghid. Apoi, o Comisie de analiză constituită din angajații AFM începe verificarea documentelor prezentate de solicitant, formulând propuneri legate de oportunitatea proiectului pe baza unei grile de evaluare.
Comisia de Avizare, constituită prin ordin al ministrului Mediului, aprobă sau respinge cererea de finanțare a solicitantului. Cei nemulțumiți de respingere pot contesta decizia în termen de trei zile de la data afișării pe pagina de internet a AFM a proiectelor aprobate și a celor respinse.
Odată aprobat, contractul-cadru pentru finanțare nerambursabilă în cadrul programului este valabil 12 luni de la intrarea lui în vigoare. AFM nu va face plăți în avans și nici în baza unor facturi proforme, ci doar va deconta sumele cheltuite inițial.
„Responsabilitatea întocmirii documentației de achiziție, organizării și derulării procedurii de achiziție revine beneficiarului”, se mai arată în document, care detaliază condițiile pe care firmele trebuie să le îndeplinească pentru a deveni instalatori agreați de astfel de instalații.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, anunța, în 26 februarie, că Programul „Casa Verde” ar putea fi pus în aplicare de la sfârșitul lunii martie, arătând că structura acestuia a fost îmbunătățită pentru a crește eficiența utilizării fondurilor publice, intenția Executivului fiind atunci de a cheltui prin acest program 130 de milioane de euro.
Anterior, în 15 ianuarie, Nemirschi declara, într-o conferință de presă, că programul „Casa Verde” nu poate începe conform calendarului stabilit anterior de ministrul Attila Korodi, invocând în acest sens mai multe motive de amânare. Cu acea ocazie, Nemirschi a criticat modul în care programul a fost legiferat, spunând că regulamentul a fost făcut „în grabă și cu iz de campanie electorală”. Ministrul nu a putut da la acel moment detalii despre forma documentului, precizând doar că el va servi scopului de a cheltui „cu folos real” cele 130 de milioane de euro alocate pentru acest program.
„Vom păstra suma, însă vom schimba destinația banilor și cota de subvenție. Acea cotă de subvenție de 90 la sută pentru locuințe personale era foarte generoasă în a crea probleme”, declara Nemirschi.
El susținea atunci că ținta ministerului pe care îl conduce este ca programul să fie operațional „de la sfârșitul lunii martie”, anunțând că încearcă „să cupleze” programul-pilot „Casa Verde” cu proiectul Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinței legat de izolarea termică a blocurilor și spunând cu aceeași ocazie că a avut deja discuții în acest sens cu Vasile Blaga, titularul portofoliului Dezvoltării Regionale.