Instrumentele digitale în școli trebuie introduse gradual, iar cadrele didactice, care pot să aibă între 24 și 62 de ani, trebuie pregătite pentru această schimbare, altfel există riscul ca noul sistem să fie rejectat, să apară o inerție, a declarat luni ministrul Educației, Remus Pricopie.
„Trebuie să ne ocupăm și de investiția în cadrele didactice, pentru că să nu uităm că dacă în rândul copiilor disponibilitatea pentru accesarea acestor instrumente digitale este mare, în rândul cadrelor didactice vorbim de profesori care pot să aibă între 24 și 62 de ani, prin urmare s-ar putea ca această schimbare să producă o anumită reacție, cel puțin din partea unor anumite cadre didactice”, a declarat pentru MEDIAFAX ministrul Educației.
Pricopie a subliniat că investiția în cadre didactice prin pregătirea corespunzătoare acolo unde este nevoie ca aceste noi tehnologii să fie utilizate în clasă este esențială.
„Repet, dacă nu facem acest lucru și dacă nu gradualizăm introducerea acestor noi metode, sistemul, sau cel puțin în anumite cazuri, ele vor fi rejectate”, a adăugat ministrul Educației.
Întrebat cât de mare este procentul cadrelor didactice necalificate, ministrul Educației a spus că acesta este mic în comparație cu situația din urmă cu zece ani.
„Procentul suplinitorilor, în sens de persoane necalificate, este destul de mic astăzi în comparație cu ce aveam acum zece ani, pentru că au fost multe fonduri investite în acest sens, inclusiv prin proiecte cu Banca Mondială, și atunci numărul necalificaților a scăzut. Proiectele de recalificare pe care ministerul le-a promovat în ultimii ani au dus la rezultate destul de bune”, a precizat Pricopie.
Ministrul a subliniat că există riscul respingerii utilizării instrumentelor digitale în școli, de aceea, atunci când se vor definitiva aceste proiecte, acestea trebuie dezbătute.
„Există riscul respingerii, respectiv al inerției, tocmai de aceea cred că toate aceste lucruri, în momentul în care vor prinde o formă – pentru că există o fază de laborator în care oameni din minister, specialiștii și așa mai departe definesc un prim draft -, în momentul în care această primă formă a proiectelor despre care vorbesc este definitivată, ea trebuie discutată, dezbătută”, a precizat Pricopie.
Ministrul a spus că în acest sens se vor introduce instrumentele digitale în școli mai întâi ca o etapă de experimentare, dar care va cuprinde o arie mare.
„Pilotul nu se face pe două clase, pilotul se face pe o arie mult mai mare, dacă vreți este pregătirea pilotării, este prepilotare. În Polonia, de exemplu, acum, în anul acesta școlar, se pilotează în aproximativ 300 de școli clasa digitală. E adevărat ei folosesc o altă metodă, au descentralizat totul, în sensul că ei au alocat bani școlilor și școlile, după deciziile lor proprii, au construit o școală digitală. Poate să fie interesant și acest lucru, dar eu cred că atunci când vorbești de milioane de copii, este greu să te aștepți că o școală cu 300 de copii sau 500 de copii și fără experți în acest domenou poate să definească un model performant. Deci eu cred că în momentul de față trebuie să plecăm de sus în jos, să aducem toate resursele de care avem nevoie pentru a defini această clasă digitală, pentru că, în fond, despre asta este vorba, după care să vezi cum reușești la nivelul clasei s-o pilotezi, lăsând o zonă de dezvoltare la dispoziția școlii”, a precizat Pricopie.