Pricopie: Am putea avea o platformă manuale.ro accesibilă elevilor chiar dacă sunt în străinătate



Ministrul Educației, Remus Pricopie, consideră oportună realizarea unei platforme manuale.ro, unde toate cărțile avizate de MEN să fie accesibile celor care doresc să învețe indiferent dacă sunt elevi în România sau în Australia, cei stabiliți în străinătate făcând eforturi să obțină anumite cărți.
„Primele lucruri pe care trebuie să le facem în momentul de față este să împrospătăm manualele. Am mai spus lucrul ăsta, avem manuale vechi și de 10-12 ani, trebuie să aducem la zi curriculum, să gândim noi manuale care să aibă o structură mult mai flexibilă, în sensul că, în orice moment, dacă dorești să actualizezi o secțiune din manual, să o poți face”, a declarat luni, pentru MEDIAFAX, ministrul Educației.
Remus Pricopie a precizat că manualele avizate de Ministerul Educației ar putea fi accesibile elevilor chiar dacă sunt în străinătate prin intermediul instrumentelor informatice.
„Nu văd de ce să nu avem o platformă «manuale.ro» în care toate manualele avizate de Ministerul Educației să fie accesibile tuturor celor care doresc să învețe, indiferent dacă sunt elevi în România sau în Australia, pentru că, să nu uităm, avem români care sunt stabiliți în alte țări, iar părinții fac eforturi să facă rost de manuale pentru a-i învăța pe copii istoria, geografia sau limba română”, a spus Remus Pricopie.
În opinia ministrului Educației, utilizarea instrumentelor informatice permite și o mai bună asimilare a informațiilor.
„Eu am văzut în ultimele săptămâni diferite exemple de manuale electronice, manuale digitale și, în momentul de față, în câteva școli din România se fac și niște studii pilot, respectiv două clase identice, una care lucrează cu metodele vechi, ca să spun așa, alta care lucrează cu metodele digitale. Sper ca în curând să avem și rezultatele evaluării, după o perioadă de predare diferențiată. Presupun și mă aștept ca cei care au folosit noile tehnologii să aibă rezultate mult mai bune. De altfel, cercetările de specialitate demonstrează acest lucru, dar vreau să vedem dacă și în România se aplică”, a mai spus Remus Pricopie.
Ministrul a adăugat că dacă vor fi suficiente date pentru a merge mai departe în această direcție, speră ca în câteva luni, și nu peste un an sau doi, să aibă loc primele licitații pentru manuale digitale.
Pricopie a subliniat că introducerea manualelor digitale nu înseamnă că nu vor mai exista manualele în format clasic.
„Asta nu înseamnă că nu vor exista și manualele în format clasic, dar lângă manualul în format clasic, care trebuie să fie un manual mult mai rarefiat, mai redus, să existe instrumentele necesare fie pe platformă, fie pe alt suport informatic”, a explicat ministrul Educației.
Pricopie a vorbit și despre provocările în fața cărora se află ministerul pentru a îmbunătății educația, mai ales că nu există o predicție privind nevoile copiilor peste cinci sau zece ani.
„Avem mai multe provocări cărora trebuie să le facem față astăzi. Pe de o parte, sunt provocările legate de prezent, de modul în care arată educația astăzi, de ceea ce putem să facem pentru a putea îmbunătăți educația astăzi. Pe de altă parte, însă, avem provocări legate de viitor. Știm noi cum va arăta școala peste cinci sau zece ani? Răspunsul este nu, nu vom ști cum arată și nu știm cum arată școala dacă nu începem un proces foarte serios de evaluare a nevoilor pe care copiii noștri le vor avea peste cinci sau zece ani”, a mai spus Pricopie.
Ministrul a precizat că în momentul de față sunt transformate toate achizițiile din punct de vedere al educației din ultima sută de ani într-un nou model de educație, care include noile tehnologii și accesul mult mai larg la informație.
„Înainte, accesul la informație al copiilor se făcea numai prin părinți sau prin dascăli. Astăzi, accesul copiilor la informație se face prin tot felul de canale de comunicare care le sunt la dispoziție, au în buzunar instrumentul prin care au acces la informații. Or, educația trebuie să se schimbe de la accent pe informație, la accent pe gestionarea informației și pe orientarea copiilor pe informațiile care le sunt utile, informațiile de calitate”, a adăugat Pricopie.
Ministrul Educației a mai spus că o altă provocare este legată de meseriile la modă peste două decenii, despre care școala nu are astăzi cunoștință.
„A doua provocare majoră, apropo de viitor, este faptul că noi, de fapt, nu știm astăzi ce meserii vor fi peste 15 sau peste 20 de ani. Dacă ne uităm un pic la politicile Comisiei, vom vedea că una dintre preocupările lor majore este aceea de a investiga meseriile viitorului. Cum vor arăta meseriile viitorului astfel încât astăzi să putem să-i educăm pe tineri, elevi și studenți în concordanță cu aceste meserii este o preocupare care trebuie să fie și pe agenda noastră, pentru că altfel în permanență vom spune că există un decalaj din ce în ce mai mare dintre ceea ce produce școala și ceea ce este nevoie în viața reală pe piața forței de muncă, în societate în ansamblu. Spunea zilele trecute cineva în Parlament – a fost o întâlnire la Comisia de educație din Senat – că educația arată ca un tren care trebuie reparat și modernizat în timp ce merge, trenul acesta nu se poate opri. Are perfectă dreptate persoana respectivă, noi trebuie să asigurăm funcționarea acestui tren și condiții decente astăzi și, în același timp, trebuie să proiectăm noul tren care va funcționa peste câțiva ani”, a mai spus ministrul Pricopie.