Școala trebuie să ofere elevului posibilitatea să se dezvolte în zonele în care se simte cel mai bine, să-i ofere posibilitatea unui învățământ diferențiat și, totodată, să dezvolte activitățile extrașcolare, pentru că acestea fac legătura între teorie și viață, a declarat luni ministrul Educației.
„Sigur că este important să învățăm matematică, să învățăm fizică, chimie, dar eu cred că gradul de opțiune al elevului și al părinților pentru o anumită disciplină sau alta, pentru un grad mai ridicat de dificultate, de exemplu la matematică, sau pentru un grad mediu de dificultate trebuie să fie o prioritate. Nu toți copiii sunt la fel și atunci trebuie să-i oferi posibilitatea copilului să se dezvolte pe zonele pe care el se simte cel mai bine. Dorește să facă matematică de performanță, să știți că în momentul de față – mă rog, am copii, știu asta și de la copiii mei, știu și din școală – cei care sunt olimpici întotdeauna învață două lucruri diferite în același timp. Învață matematica de la clasă și învață matematica pentru olimpiadă, învață chimia de la clasă și chimia pentru olimpiadă. Eu, la rândul meu, îmi aduc aminte când eram elev în clasa a X-a, pentru că mă duceam la olimpiada de chimie trebuia să învăț chimia de clasa a XII-a, pentru că altfel nu făceam față”, a declarat pentru MEDIAFAX ministrul Educației.
Remus Pricopie a spus că, în acest sens, Ministerul Educației lucrează la schimbarea curriculum-ului, precizând că pentru cei care vor să meargă pe un anumit tip de competiție, de performanță, trebuie oferită posibilitatea unui învățământ diferențiat.
„Sigur că atunci când spui așa ceva înseamnă și resurse, pentru că atunci te costă mult mai puțin când standardizezi educația, când introduci multe opționale te costă mult mai mult. Dar, în timp ce noi ne gândim că nu avem suficienți bani pentru educație, avem un miliard și două sute de milioane de euro neutilizați din fondurile structurale pe componenta de resurse umane, adică acea componentă care ar putea sau ar fi putut fi folosită pentru formarea copiilor noștri”, a mai spus ministrul Educației.
Remus Pricopie a adăugat că ar trebui dezvoltate activitățile extrașcolare, pentru că reprezintă legătura între teorie și viața reală.
„O altă componentă pe care o avem în școli, nu pot să spun că nu există, dar care trebuie dezvoltată, este componenta de activități extrașcolare, care ar putea să fie, dacă vreți, legătura dintre teorie și viața reală. Am fost la o acțiune în care mai mulți elevi din liceele Bucureștiului, într-un interval de trei zile, au avut posibilitatea să învețe ce înseamnă diplomație. Or eu cred că istoria ai putea să o înveți mult mai bine în momentul în care înțelegi semnificația istoriei, iar diplomația poate să fie una dintre ferestrele prin care poți să povestești și să explici istoria. Sau atunci când vorbim despre construcții, da, avem licee și avem liceeni care ar putea să se ducă spre facultățile de construcție sau către meseriile din domeniul construcțiilor. În momentul în care încă din timpul școlii ne ocupăm de elevi și merg, de exemplu, în primării, unde învață ce înseamnă alimentarea cu apă a unei localități, se înseamnă străzi, ce înseamnă iluminat public, ce înseamnă responsabilitate publică, administrație publică, atunci copiii ar putea să fie mult mai atrași de ceea ce se întâmplă în jurul lor și să coreleze anumite discipline cu viața din jurul lor, să o înțeleagă”, a spus Pricopie.
Ministrul Educației a subliniat că nu este suficientă teoria și că elevii trebuie să vadă ce se întâmplă în jurul lor.
„Eu, de exemplu, am discuții cu copiii mei despre sistemul politic și, deși sună sofisticat, discuțiile sunt destul de simple. Un copil este într-a treia și celălalt în clasa a noua, și le explic care este diferența dintre președintele României, președintele de Senat, președintele Camerei Deputaților, prim-ministru și așa mai departe, să învețe actorii importanți. Dacă fac acest lucru vor ști să practice democrația peste zece ani sau atunci când vor împlini 18 ani”, a adăugat Pricopie.
El a mai spus că nu este suficient doar să le explici elevilor teoretic niște lucruri despre sistemul constituțional sau despre istorie, sau despre raporturile de forțe între partidele politice, fără să vadă ce se întâmplă în jurul lor.
„Doamna care a organizat evenimentul privind diplomația îmi spunea că în seara acțiunii, la ora 22.00, nu reușea să-i scoată pe elevi din locația în care aveau activitatea, pentru că erau atât de curioși și de interesați de ceea ce se prezenta acolo la conferința respectivă. Astfel de activități vin să diversifice viața elevului. Noi trebuie să facem ca viața elevului să fie una mult mai plăcută, și nu un fel de rutină în care zi de zi primești informații, zi de zi trebuie să faci o sută de probleme de la o zi la alta și așa mai departe”, a adăugat ministrul Educației.