Premierul Emil Boc a anunțat, marți, după întâlnirea de la Automobile Dacia cu conducerea uzinei, că programul „Rabla” va deveni operațional și efectiv începând din luna martie, transmite corespondentul MEDIAFAX. „Am discutat despre programul «Rabla». Astăzi (n.r. – marți) am vorbit cu domnul ministru Nemirschi și am declanșat procedurile astfel încât, începând cu luna martie, el să fie operațional și efectiv. Asta înseamnă că, începând cu luna martie, mașinile mai vechi de zece ani vor primi o primă de 3.800 de lei, 38 milioane de lei vechi, în loc de 30, cât era până acum”, a spus Boc.
Premierul a adăugat că, de asemenea, a fost extins numărul de mașini care intră în acest program de la 40.000 la 60.000 ca o formă de susținere a industriei și nu, în ultimul rând, de înnoire a parcului auto din România.
„Aceste măsuri, vreau să știți, sunt incluse în proiectul Legii bugetului de stat din 2009, nu mai sunt în stadiul de intenție, ci în stadiul de proiect de lege ce urmează să intre în dezbaterea Parlamentului săptămâna viitoare”, a mai spus Emil Boc.
Înmatriculările de automobile noi au scăzut cu 53,1% în ianuarie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, la 13.815 unități, iar înregistrările de mașini second-hand de import au coborât cu 52,2% în perioada analizată, la 5.941 unități.
În ianuarie 2008 au intrat în circulație 29.499 autoturisme noi și 12.439 unități second-hand de import, reiese din datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor.
Înmatriculările totale de automobile, noi și second-hand, au scăzut cu 52,8% în luna ianuarie a acestui an, de la 41.938 unități (în prima lună din 2008) la 19.756 mașini.
Scăderea înmatriculărilor de automobile noi are ca principale cauze criza financiară, care a condus la un acces mai dificil la credite și la reținerea consumatorilor în a cheltui, precum și starea de așteptare în care au intrat clienții, până la începerea programului „Rabla” și definitivarea sistemului de calcul al taxei pe poluare auto. Guvernul intenționează să modifice taxa pe poluare auto în februarie.
Premierul Emil Boc a ajuns, marți după-amiază, la sediul societății Dacia Automobile de la Mioveni, unde a fost așteptat de către conducerea uzinei. Boc a avut discuții cu directorul general al Dacia, Francois Formount și cu vicepreședintele Dacia Renault Constantin Stroe.
Activitatea la uzinele Dacia a fost reluată, luni, după o întrerupere de două săptămâni a producției, cauzată de scăderea drastică a cererii atât pe piața internă, cât și la nivel mondial.
Constructorul auto va avea o cadență de producție de 1.085 de unități pe zi, cu 20% mai puține față de cele 1.360 de unități înregistrate zilnic anul trecut.
Producția la Dacia a mai fost oprită, în total, timp de aproximativ o lună, în mai multe zile din octombrie, noiembrie, decembrie și ianuarie 2009, iar producătorul auto ia în calcul o nouă sistare a activității, în lunile februarie-martie, dacă cererea se va menține la niveluri scăzute.
Administrația companiei a decis la finele lunii ianuarie să nu reînnoiască 300 de contracte de muncă temporare, așa cum s-a întâmplat și cu 620 de contracte pe perioadă determinată care și-au încheiat valabilitatea la sfârșitul lunii decembrie a anului trecut. Astfel, au rămas fără loc de muncă 920 de persoane dintre cele 2.800 angajate pe perioadă determinată la uzina de la Mioveni.
Potrivit directorului general al companiei, Francois Fourmont, constructorul auto ar putea renunța în primăvară la un schimb de lucru dacă piețele auto nu se vor revigora. Astfel, circa 4.000 de angajați ai companiei ar rămâne fără locuri de muncă.
Dacia ar putea raporta pentru luna ianuarie o scădere cu peste 75% a vânzărilor, în condițiile în care cererea a fost de 50 de unități pe zi, față de 200 de autovehicule pe zi în ianuarie 2008. De altfel, o scădere tot de aproape patru ori este așteptată pentru întreaga piață auto românească în ianuarie.