Despre botezul primilor creștini avem mărturii concrete în cartea Sfintei Scripturi, în învățăturile Sfinților Apostoli, în scrierile istoricilor, dar mai ales în operele Sfinților Părinți ai Bisericii.
Botezul a fost instituit de către Mântuitorul Hristos, după Înviere, și a fost, într-un fel, o poruncă, o misiune dumnezeiască de împlinit: „Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.” (Mt. 28)
Cine participa la primirea Sfântului Botez și în ce fel?
În primul rând, se făcea, oarecum, o înscriere pentru primirea Tainei Botezului și doar catehumenii se puteau înscrie; căci Botezul se săvârșea mai multor persoane în același timp, doar la marile sărbători: Paști, Rusalii, Crăciun, Bobotează etc.
Catehumenii reprezentau categoria celor care în mod treptat primeau învățătura de credință de la cateheți (învățători) și care participau frecvent la cateheză. Ei se pregăteau întâi pentru primirea învățăturii creștine și aveau dreptul să participe la Liturghie doar până la momentul de după citirea și explicarea Sfintei Evanghelii. Trebuia ca întâi să cunoască învățăturile fundamentale ale Bisericii Ortodoxe ca astfel să poată sta „drepți” și să se apere de învățăturile eretice din vremea aceea.
Acești catehumeni sau învățăcei, în Biserica din primele secole creștine până la primirea Botezului, trebuiau să treacă prin trei etape sau trepte: a ascultătorilor, a îngenunchetorilor și a luminaților. După aceste denumiri ale cateheților, ne dăm seama de rolul și posibilitatea lor în participarea la comunitatea religioasă a vremii. Deci ascultau până la un anumit timp slujba, puteau îngenunchea alături de credincioși și puteau primi luminarea sau iluminarea, întâi prin credință și învățătură, și apoi prin Botez.
Rugăciuni speciale în cadrul Sfintei Liturghii
Perioada catehumenatului se termina cu o examinare pe care o făcea episcopul și care stabilea cine putea primi Botezul; și îi înscria pe cei vrednici la primirea Tainei.
Pentru cei care urmau să primească Botezul, credincioșii făceau rugăciuni speciale în cadrul Sfintei Liturghii și îi pregăteau pentru momentul exorcizării, al lepădării de diavol și pentru mărturisirea credinței în Hristos.
Toate aceste etape îl făceau pe candidat să primească Botezul ca o dorință ce își avea izvor în intimitatea ființei sale, căci întâi de toate se pregătea sufletește.
Retoric întrebăm: nu cumva în ziua de astăzi mai e nevoie de măcar puțină pregătire în vederea primirii Tainei Sfântului Botez?!
(Pr. Răzvan-George TOPALĂ)