Operatorii economici care utilizează practici incorecte în relația cu consumatorii, cum ar fi publicitatea-capcană și falsele oferte, vor fi sancționați mai dur, potrivit unei legi care a intrat în vigoare la începutul anului și care va fi aplicată de ANPC din februarie.
„Prin această Lege, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va putea sancționa extrem de dur comercianții care influențează consumatorii să ia decizia de a cumpăra un produs, decizie pe care dacă ar fi fost în cunoștință de cauză nu ar fi luat-o și, prin urmare, să afecteze interesele comerciale ale acestora. Această influențare se poate face prin informații false, informații inexacte, prin omiterea unor informații importante despre produs, prin constrângere, sau printr-un comportament agresiv”, a explicat, ieri, președintele ANPC, Dan Vlaicu.
Practici incorecte.
Președintele Autorității a amintit, între practicile incorecte, publicitatea – capcană (practica de a convinge consumatorul să cumpere de la o anumită societate făcând publicitate unui produs la un preț foarte scăzut, pentru care nu există un stoc corespunzător), falsele oferte „gratuite” (crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind „gratuite”, „bonus”, „fără taxe”, în cazul în care consumatorul trebuie să plătească orice altă sumă în afară de costurile pe care le implică ridicarea sau plata livrării articolului), îndemnuri directe adresate copiilor de a cumpăra anumite produse sau de a-și convinge părinții să le cumpere, afirmațiile false cu privire la proprietățile curative ale produselor, câștigarea de premii (practica de a crea consumatorilor falsa impresie că au câștigat un premiu în condițiile în care nu există nici un premiu sau acțiunea pe care trebuie să o întreprindă pentru a câștiga premiul este condiționată de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost)
Alte practici incorecte sunt sistemele piramidale (câștigul provine în special din introducerea altor consumatori în sistem decât din vânzarea sau consumul produselor).
Sub incidența noii legi intră și reportajele publicitare (folosirea conținutului editorial din mass-media pentru a promova un produs, în cazul în care comerciantul a plătit pentru această promovare, fără a specifica acest lucru în mod clar), impresiile înșelătoare cu privire la drepturile consumatorilor (prezentarea drepturilor de care consumatorii beneficiază prin lege ca și caracteristică distinctivă a ofertei comerciantului), ofertele limitate (declarația falsă conform căreia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat, pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere în cunoștință de cauză), limba în care sunt oferite serviciile post-vânzare (angajamentul de a furniza servicii post-vânzare către consumatori și, ulterior, furnizarea serviciului respectiv în altă limbă fără a informa în mod clar consumatorul cu privire la aceasta înainte de inițierea tranzacției).
Sancțiuni.
„Sancțiunile pe care ANPC le poate aplica sunt de la 3.000 la 30.000 lei. Neîncetarea practicii incorecte atrage după sine sancțiuni de la 6.000 la 60.000 lei, iar ca măsură complementară se poate dispune suspendarea activității până la intrarea în legalitate. Este bine de știut că depunerea unei contestații în instanță de către operatorul economic nu duce la suspendarea măsurii decise de către ANPC”, a explicat Dan Vlaicu.
Întrebat ce se va întâmpla în cazul în care un operator economic apreciază că a fost sancționat incorect de un inspector al Autorității, dar, potrivit noii legi, nu se poate adresa instanței, Dan Vlaicu a explicat că abaterile trecute pe „lisa neagră” sunt foarte clare, astfel că nu lasă loc de interpretare.
Președintele ANPC a explicat că atât Autoritatea, cât și instanțele de judecată pot primi orice fel se sesizări, de la persoane fizice, dar și de la persoane juridice.
Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor de orice persoană sau organizație care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar și de către operatorii economici concurenți. Aceștia au, de asemenea, posibilitatea de a-i acționa în justiție pe comercianții care încalcă legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte.
„Această lege a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2008, produce efecte imediat, dar sancțiunile se aplică începând cu 1 februarie 2008. Până atunci, pe parcursul celor 30 de zile, noi avem datoria de a informa opinia publică și operatorii economici”, a adăugat Dan Vlaicu.
Vicepreședintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru, a explicat că această lege va reglementa și activitatea băncilor, în special în privința creditelor, amintind că băncile mențin încă o dobândă atractivă, inferioară celei practicate pentru clienții mai vechi ai băncii, dar care, la scurt timp de la contractarea creditului se modifică.
„Este o informație incompletă, este o informație cu ducere în eroare a consumatorului, care ia o decizie de a lua un credit, care, dacă ar fi fost informat corect, nu l-ar fi contactat”, a precizat Ciubotaru.