Autoritatea de reglementare în telecom, ANCOM, a prelungit cu un an, până la 31 decembrie 2013, obligația Poștei Române de a furniza servicii în toate localitățile din România, activitate neprofitabilă pentru operator.
„Autoritatea a făcut ultimul pas către liberalizarea totală a pieței serviciilor poștale prin discutarea a două decizii cu reprezentanții industriei de profil (…). Principalele modificări pe care cele două decizii ANCOM le vor aduce cadrului de reglementare sunt prelungirea cu un an a calității de furnizor de serviciu universal a Companiei Naționale Poșta Română (CNPR), eliminarea dreptului rezervat acesteia asupra furnizării anumitor servicii, precum și stabilirea unui nou mecanism de compensare a eventualelor pierderi înregistrate de furnizor ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal”, se arată într-un comunicat al instituției.
De asemenea, ANCOM a modificat condițiile de întocmire și auditare a situațiilor financiare separate de către CNPR care vor furniza date inclusiv în scopul determinării costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal.
„Modificările și completările cadrului secundar de reglementare agreate au ca scop asigurarea continuității furnizării serviciului universal până la data transpunerii în legislația primară națională a cadrului legal european în domeniul serviciilor poștale și, de asemenea, oferă tuturor furnizorilor posibilitatea să presteze orice serviciu pe piața serviciilor poștale prin eliminarea tuturor drepturilor exclusive”, se mai spune în comunicat.
Astfel, după 31 decembrie 2012, când expiră dreptul exclusiv al CNPR de a presta servicii poștale având ca obiect trimiteri de corespondență, indiferent dacă livrarea acestora este accelerată sau nu, a căror greutate este mai mică de 50 de grame și al căror tarif este mai mic de 2 lei, orice furnizor de servicii poștale va avea dreptul de a furniza acest tip de servicii.
Calitatea de furnizor de serviciu universal a CNPR se extinde cu un an
În același timp, calitatea de furnizor de serviciu universal a CNPR se extinde cu un an, respectiv până la data de 31 decembrie 2013, dat fiind faptul că, în prezent, cadrul legislativ național este în curs de modificare, în vederea respectării, de către România, a obligației de a transpune legislația comunitară din domeniu, asigurând în continuare dreptul utilizatorilor de a beneficia de un set minim de servicii poștale la o anumită calitate în orice localitate de pe teritoriul României prin intermediul mecanismelor serviciului universal.
De asemenea, ANCOM a stabilit un nou mecanism de finanțare a furnizării serviciului universal, respectiv compensarea costului net prin intermediul unui fond de serviciu universal. Costul net al furnizării serviciului universal reprezintă pierderile înregistrate de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor ce îi revin în această calitate.
Printre aceste obligații se numără și cea de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la locuința fiecărei persoane fizice și la sediul fiecărei persoane juridice, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puțin de 5 zile pe săptămână, la aceleași tarife, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populației, acolo unde cantitatea de corespondență este mică.
Compensarea costului net rezultat în urma furnizării serviciilor din sfera serviciului universal se va realiza doar la cererea furnizorului de serviciu universal și va fi finanțată prin intermediul unui fond de serviciu universal ce va fi administrat de ANCOM.
„Acesta va fi alimentat din contribuțiile financiare ale anumitor furnizori de servicii poștale autorizați conform procedurii de autorizare generală sau din contribuțiile utilizatorilor finali ai serviciilor poștale, prin intermediul unei taxe aplicate serviciilor poștale pe care aceștia le utilizează. Modalitatea de implementare a acestor prevederi va fi stabilită ulterior de către. ANCOM, în funcție de cuantumul necesarului de finanțare a serviciului universal identificat ca fiind costul net al serviciului universal ce va fi compensat”, se precizează în comunicat.
Furnizorul de serviciu universal va transmite ANCOM o situație privind costurile, veniturile și capitalul angajat pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, certificată de un auditor independent. În același timp, acesta va avea obligația de a ține o evidență contabilă separată, în cadrul contabilității interne de gestiune, pentru separarea serviciilor din afara sferei serviciului universal de cele incluse în sfera serviciului universal.
Liberalizarea pieței serviciilor poștale presupune eliminarea în totalitate a drepturilor exclusive și speciale acordate pentru furnizarea de servicii poștale
Liberalizarea pieței serviciilor poștale presupune eliminarea în totalitate a drepturilor exclusive și speciale acordate pentru furnizarea de servicii poștale, inclusiv a drepturilor rezervate în prezent furnizorului de serviciu universal. Acest lucru va stimula concurența în acest sector, în beneficiul utilizatorilor de servicii poștale.
Decizia care are ca obiect de reglementare condițiile și procedura de desemnare, precum și desemnarea furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, cu excepția prevederilor referitoare la mecanismul alternativ de finanțare a obligațiilor de serviciu universal după expirarea dreptului rezervat CNPR, care vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2013.
Decizia care vizează condițiile de întocmire și auditare ale situațiilor financiare separate de către CNPR va intra în vigoare la data comunicării sale către CNPR, la aceeași dată urmând ca Decizia președintelui ANVOM 1.480/EI/2005 privind condițiile de întocmire și auditare a situațiilor financiare separate de către Compania Națională Poșta Română S.A. să-și înceteze aplicabilitatea.
Poșta Română este cel mai mare operator de profil și dispune de o rețea teritorială de aproximativ 7.100 de oficii poștale.
Acționarii operatorului sunt Ministerul Comunicațiilor – 75% și Fondul Proprietatea – 25%.
În 2011, cifra de afaceri a CNPR a scăzut cu 8,7%, la 1,26 miliarde de lei, în timp ce pierderile au urcat cu 50%, la 182,9 milioane de lei, conform datelor Ministerului Finanțelor Publice.