Guvernul va modifica modul de calcul al impozitelor pe proprietate, care vor varia de anul viitor în funcție de destinația imobilului, comparativ cu sistemul actual care stabilește cote diferențiate pentru persoane fizice și firme.
„Vom revizui baza de impozitare pentru impozitele pe proprietate, care va varia în funcție de destinația proprietății și nu în funcție de contribuabil (persoană fizică sau persoană juridică – n.r.)”, se arată în scrisoarea de intenție trimisă de Guvern la Fondul Monetar Internațional.
În aceste condiții, impozitul plătit de o persoană fizică sau o firmă ar putea fi similar dacă imobilele deținute au aceeași destinație.
În prezent, impozitele pe imobile au regimuri diferențiate în funcție de natura proprietarului, fiind de regulă mult mai mici pentru persoane decât în cazul firmelor.
De altfel, chiar modul de calcul diferă. La persoanele fizice se aplică o cotă de 0,1% la valoarea impozabilă, calculată în funcție de calitatea materialelor de construcție, utilități și zona în care este amplasat imobilul.
În cazul companiilor, cota de impozit se stabilește prin hotărâre a consiliului local și poate fi cuprinsă între 0,25% și 1,5% inclusiv din valoarea de piață. Valoarea de inventar este valoarea de intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrată în contabilitatea proprietarului clădirii, conform prevederilor legale în vigoare. În cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată, cota impozitului pe clădiri se stabilește de consiliul local/Consiliul General al Municipiului București între 10% și 20% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referință și între 30% și 40% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referință.
Valoarea de piață nu este bună pentru impozitare
Avocatul Gabriel Biriș, unul dintre susținătorii introducerii impozitării imobilelor după destinație, spune că cea mai dezirabilă variantă este aceea a stabilirii unei valori impozabile atât pentru imobilele cu destinație rezidențială, cât și pentru cele cu destinație comercială și diferențierea taxării doar prin cota aplicată, mai mare în cazul celor intrate în circuitul comercial.
„Valoarea de piață nu este bună pentru impozitare, din mai multe motive, și inclusiv pentru autoritățile locale. Exemplul bulei imobiliare este elocvent. Cum să-ți faci programare bugetară multianuală pe veniturile unei primării când ai variații așa de mari de prețuri?”, a explicat avocatul partener la Biriș Goran.
De aceeași problemă se lovesc și dezvoltatorii imobiliari, ale căror randamente pot varia semnificativ.
„Noi ce facem acum, impozităm investițiile? Calitatea costă. Prin sistemul actual de impozitare se descurajează investitorii care urmăresc o calitate superioară, o arhitectură deosebită, iar astfel de clădiri presupun investiții mai mari și în final o valoare de piață mai mare”, a completat Biriș.
În opinia lui Biriș, nu trebuie să existe diferențiere între impozitele plătite de populație pentru imobilele de locuit și imobilele construite de firme pentru închiriere.
O astfel de măsură ar duce la creșterea impozitelor pentru persoanele fizice care utilizează imobilele din proprietate pentru activități comerciale, cu excepția închirierii, și ar avea un efect neutru asupra impozitelor plătite de populație pentru casele în care înlocuiesc sau le închiriază.
Impozitele și taxele locale vor crește începând cu anul viitor cu 16,05%
Măsura ar putea să avantajeze o parte din firme, mai ales dezvoltatorii care în vârful perioadei de boom imobiliar au construit clădiri cu un grad de complexitate ridicat și a căror valoare de inventar a fost mult mai mare decât prețurile actuale. Mulți investitori aleg în prezent să plătească impozitele la valoarea de înlocuire, dar este neclar dacă Fiscul acceptă o astfel de evaluare, în condițiile în care puținele tranzacții realizate în ultimii ani nu pot da un indiciu clar asupra valorii de piață.
De asemenea, investitorii în imobile rezidențiale ar profita de o scădere semnificativă a impozitelor, ceea ce le-ar permite să amâne vânzarea și să ofere locuințele spre închiriere.
Impozitele și taxele locale vor crește începând cu anul viitor cu 16,05%, reprezentând rata inflației cumulată pentru perioada 2010-2012. Conform Codului Fiscal, impozitele și taxele locale sunt indexate o dată la trei ani, ținând cont de evoluția ratei inflației de la ultima modificare. Ultima actualizare a taxelor și impozitelor locale a fost aplicată începând cu anul 2010.
În urma majorării, valoarea impozabilă a unei clădiri cu cadre din beton armat sau cu pereți exteriori din cărămidă arsă va crește de la 806 lei/mp la 935 lei/mp în cazul spațiilor dotate cu instalații electrice și de canalizare și de la 478 lei/mp la 555 lei/mp în cazul clădirilor neracordate la astfel de utilități.
Pentru clădirile cu pereții exteriori din lemn, valoarea impozabilă va urca de la 219 lei/mp la 254 lei/mp, în cazul existenței utilităților, și de la 137 lei/mp la 159 lei/mp, fără utilități.