Ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, a declarat, sâmbătă, că propunerea sindicatelor privind introducerea bacalaureatului diferențiat din 2013 este pertinentă, deoarece forma actuală a acestui examen nu mai este adaptată situației din sistemul de învățământ.
Pop a subliniat că propunerea de introducere a bacalaureatului diferențiat din 2013, și nu din 2016, așa cum prevede Legea educației naționale, va fi discutată la nivelul guvernului, urmând să fie și „dezbateri serioase cu elevii” pe acest subiect.
Demnitarul a mai spus, la România TV, că nu se așteaptă ca la bacalaureatul de anul acesta să fie rezultate mai bune decât anul trecut, în condițiile în care, consideră el, examenul nu este adaptat „cu ceea ce învață elevii la clase”.
„Mi-aș dori să nu mai asistăm la ce a fost anul trecut”, a adăugat Pop, cu referire la promovabilitatea scăzută de la bacalureatul din 2011.
Probe scrise diferențiate, în funcție de profil și filieră
Federațiile sindicale din învățământul preuniversitar au cerut USL, printr-o scrisoare deschisă de sâmbătă, modificarea sistemului de organizare a examenului de bacalaureat, astfel încât acesta să includă, din 2013, și probe scrise diferențiate, în funcție de profil și filieră, pentru a nu se repeta „rezultatele dezastruoase” de anul trecut.
„Reglementarea vine în întâmpinarea dorințelor elevilor, ale părinților acestora și ale cadrelor didactice, care au militat pentru susținerea examenului de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii au optat în cursul învățământului liceal, iar nu la obiecte pe care nu au fost interesați să le studieze și nici nu aveau cum, având în vedere profilul unității de învățământ”, s-a arătat într-o scrisoare deschisă adresată USL și președinților PSD și PNL, Victor Ponta și Crin Antonescu, de liderii Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Federației „Spiru Haret” și Federației Educației Naționale (FEN).
Bacalaureatul diferențiat ar urma să fie introdus, conform Legii educației naționale, din 2016, respectiv începând cu generația de elevi care începe clasa a IX-a în anul școlar 2012-2013.
Sindicaliștii cer modificarea/completarea actului normativ, prin ordonanță de urgență, astfel încât bacalaureatul diferențiat să fie introdus din 2013.
„Pentru anul acesta, nu mai poate fi operată modificarea, pentru că nu poți schimba regulile în timpul jocului. Sperăm, însă, că va fi făcută pentru a intra în vigoare de anul viitor, pentru ca tuturor candidaților de la bacalaureat să li se acorde șanse egale. Modificarea trebuia operată din timp, dar cu Funeriu nu s-a putut discuta. În mandatul lui, a fost un monolog”, a declarat, pentru MEDIAFAX, președintele FEN, Constantin Ciosu.
2011 – cea mai slabă promovabilitate din ultimele două decenii
Conform Legii educației naționale, cele două probe scrise pe care sindicatele le doresc introduse de anul viitor la bacalaureat sunt diferențiate în funcție de profil și filieră. Astfel, pentru profilul real din filiera teoretică, acestea sunt matematică și probă transdisciplinară din științe (fizică, chimie, biologie).
Elevii de la profilul umanist din filiera teoretică ar urma să dea o probă la o limbă de circulație internațională și o probă transdisciplinară din geografie, istorie, științe socio-umane. Pentru filiera tehnologică, vor fi o probă scrisă disciplinară specifică profilului și una transdisciplinară specifică domeniului de pregătire, iar pentru filiera vocațională – o probă practică sau scrisă, după caz, specifică profilului ori specializării și o probă transdisciplinară specifică profilului sau specializării.
Promovabilitatea la bacalaureatul din vara anului trecut a fost de 45,72%, cea mai slabă din ultimele două decenii.
La examenul din 2011 au fost aplicate cele mai severe măsuri de supraveghere din istoria bacalaureatului, inclusiv cu camere video, pentru descurajarea și depistarea fraudelor.