Ministrul Liviu Pop a anunțat ieri, la Gândul Live, că a emis un ordin intern în care a cerut modificarea baremului de corectare la proba de limba română a evaluării naționale, astfel încât la cerința controversată să fie punctate atât răspunsul „subiectivă”, cât și „predicativă”.
„Am solicitat centrelor să ia în considerare ambele variante de răspuns. Am emis un ordin intern”, a spus ministrul interimar al Educației.
Pop a ținut să precizeze și că autorii subiectelor sunt foarte prost plătiți, ei primind câte șapte lei pentru fiecare text, sumă care se împarte la toți realizatorii respectivului subiect.
În urma ordinului intern menționat de ministru, la corectarea lucrărilor de la proba de luni, ambele răspunsuri ( „subiectivă” și „predicativă”) vor primi câte șase puncte, după ce, până acum, baremul probei de română prevedea că răspunsul corect este „subiectivă”.
Ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, declarase anterior, tot ieri, că elevii care nu au răspuns conform baremului la subiectul controversat de la proba de limba română vor primi cele șase puncte aferente cerinței respective numai dacă acestea îi vor ajuta la repartizarea în liceul pe care și l-au ales.
„Toți elevii care au răspuns că respectiva propoziție este subordonată predicativă vor fi notați potrivit baremului, respectiv depunctați la această cerință. Nota finală va fi deci mai mică, per total, cu 0,15. Elevii pot face contestație privind acest subiect. În schimb, le promit că vor primi acest punctaj la repartizarea computerizată, dacă depunctarea de la cerință îi va pune în situația de a pierde locul dorit la admiterea în liceul pentru care au optat”, a spus Pop.
Ministrul nu a explicat însă cum se va reuși, la repartizarea computerizată în licee, să se țină cont de răspunsurile la acea cerință și ce se va întâmpla dacă vor apărea contestații de la elevii care au răspuns conform baremului și care vor fi întrecuți la admitere de unii dintre ceilalți.
Potrivit unei analize efectuate de minister, aproximativ jumătate dintre elevi au spus că propoziția este subiectivă, așa cum prevede baremul subiectului, au declarat, pentru MEDIAFAX, oficiali ai Ministerului Educației. Cealaltă jumătate, printre care un mare grup de elevi cu situații foarte bune la învățătură, unii chiar olimpici, a răspuns că propoziția cu pricina este predicativă, au mai spus sursele citate.
La subiectul II al probei de limba română de la evaluare, elevii au trebuit să spună, printre altele, felul propoziției subordonate (atributivă, predicativă sau subiectivă) din fraza „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii”.
Această cerință a împărțit elevii și părinții în două tabere, unii susținând că răspunsul corect este propoziție subiectivă, iar ceilalți, predicativă.
Mulți părinți au semnat și o petiție legată de această controversă și de depunctarea elevilor care au răspuns că propoziția este predicativă.
Federația Asociațiilor de Părinți a afirmat însă că baremul probei de limba română a evaluării naționale a fost corect stabilit și că nu susține petiția online cu privire la subiectul care a generat controverse.
Ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, a declarat, marți, că lucrările la proba de limba română din cadrul evaluării naționale sunt corectate în baza baremului deja stabilit, deși unul dintre subiecte a fost „ambiguu” și a generat controverse.
Pop a mai spus, legat de subiectul respectiv, că Ministerul Educației a cerut părerea mai multor specialiști, inclusiv de la Academia Română, iar „90 la sută” dintre aceștia s-ar fi pronunțat în favoarea rezolvării prevăzute în barem.
Notele de la evaluarea națională vor conta la admiterea în liceu, care se va desfășura în două etape. La prima dintre acestea vor participa elevii care au dat evaluarea națională și care vor avea media de admitere calculată ca medie aritmetică dintre media notelor de la evaluare și media generală a anilor de gimnaziu.
În a doua etapă se vor înscrie, pe locurile rămase libere, elevii care nu au dat evaluarea, admiterea acestora urmând să se facă în ordinea descrescătoare a mediilor generale ale anilor de gimnaziu.