Ponta:Romanii au construit Podul lui Traian într-un an,o semnătură la Calafat-Vidin s-a dat în 2 ani



Finalizarea târzie a podului Calafat-Vidin este un exemplu că mica birocrație și probleme politice blochează proiecte importante, guvernele având nevoie de doi ani doar pentru a aviza un memorandum în timp ce, în urmă cu 2.000 ani, romanii au construit un pod într-un singur an, spune premierul Ponta
Premierul Victor Ponta și cu omologul său bulgar, Boiko Borisov, au traversat, miercuri, podul dintre localitățile Calafat-Vidin, care leagă România de Bulgaria, la eveniment fiind prezent și Johannes Hahn, comisarul european pentru Politica Regională, proiectul fiind finanțat din fonduri ISPA.
Șeful Guvernului de la București a admis că lucrările de construcție a podului ar fi trebuit încheiate mai repede și a făcut o comparație între modul de lucru actual și cel de pe vremea Imperiului Roman.
„Nu departe de acest loc, cu două mii de ani în urmă, romanii au construit un alt pod și le-a trebuit doar un an. Guvernele au avut nevoie de doi ani doar pentru a aproba un memorandum. Eu sunt al cincilea premier după Isărescu, care a semnat acordul de efectuare a lucrării”, a spus Ponta.
Premierul s-a referit astfel la podul construit de Apolodor din Damasc la est de Porțile de Fier, în apropiere de orașul Drobeta-Turnu Severin, cunoscut și sub numele de „Podul lui Traian” și construit între anii 103 și 105. Scopul construcției a fost de a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian și a proviziilor necesare celei de-a doua campanii militare de cucerire a Daciei regelui Decebal.
Ponta a mai arătat că politicienii ar trebui să adopte mai repede deciziile legate de derularea unor proiecte importante și că, în cazul podului de la Calafat-Vidin, este nevoie și de finalizarea infrastructurii rutiere și feroviare adiacente.
Întârzierea înregistrată în finalizarea lucrării a fost menționată și de comisarul european Johannes Hahn, care a arătat că proiectul s-a aflat în derulare pentru o lungă perioadă de timp, dar că părțile implicate se pot „lăuda” acum că investiția este finalizată.
România și Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, când Guvernul era condus de Mugur Isărescu, însă inițierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.
La începutul ședinței de miercuri a Guvernului, premierul Ponta a declarat că România a finalizat lucrările la podul Calafat-Vidin deși Bulgaria susține contrariul pentru a justifica întârzierea executării lucrărilor care îi revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adăugând că „este la modă să dai vina pe altcineva”.
Guvernul de la București susține că, în acest moment, lucrările proiectului aparținând părții române sunt finalizate în proporție de 95%, din luna septembrie 2011. Aceeași sursă arată că termenul inițial de finalizare al lucrărilor a fost decembrie 2010, însă „ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod”, diferit față de studiul de fezabilitate elaborat inițial de proiectantul părții bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul părții române. Astfel, termenul de finalizare acceptat și de Comisia Europeană a fost septembrie 2011 pentru partea română, iar pentru partea bulgară-ințial septembrie 2010 și prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.
„În ceea ce privește lucrările executate de partea română, s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuție pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare și implicit a efectuării probelor aferente căii ferate. De asemenea, întârzierile părții bulgare au condus la o creștere a valorii proiectului părții române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de șantier, paza, precum și pentru prelungirea serviciilor de consultanța), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat”, mai susține Guvernul român.
Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă orașul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiază de împrumuturi și finanțări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiții, Agenția Franceză pentru Dezvoltare și Instituția Germană de Credit pentru Reconstrucție și Dezvoltare.