Premierul Victor Ponta consideră că șansa continuării lucrărilor la Autostrada Transilvania sunt fondurile europene, autoritățile de la București încercând să negocieze includerea acestui proiect în bugetul UE pentru perioada 2014-2020, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Întrebat, vineri, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă, cum vede proiectul continuării lucrărilor la Autostrada Transilvania și când ar putea fi acesta finalizat, Victor Ponta a răspuns că din bugetul național se va face cât s-a făcut și în timpul guvernării Boc, ceea ce „nu satisface necesitatea de dezvoltare a Transilvaniei”.
„Când trebuia să se realizeze, în 2004, Autostrada Transilvania cu 2,5 miliarde de dolari a fost o oportunitate care nu va mai veni. Finanțarea din bani europeni este pentru Coridorul IV și Coridorul IX, iar primul nu presupune același traseu cu Autostrada Transilvania. În măsura în care, la negocierile privind bugetul 2014 – 2020 putem să introducem și acest amplasament în finanțare europeană, șansele sunt foarte mari. Din bugetul național vom face cât a făcut și Boc, adică câte un pic, lucru care nu satisface necesitatea de dezvoltare a Transilvaniei. Marea șansă rămâne legată de modul în care negociem mecanismul financiar multianual”, a spus Ponta.
Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel care trebuia executat până cel târziu în 2012. Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent nu au fost executați decât 52 kilometri.
Pentru acest tronson de doar 52 kilometri construiți într-un interval de șapte ani, statul a cheltuit până în prezent 5,6 miliarde lei, reprezentând mai mult de jumătate din totalul fondurilor care ar fi trebuit alocate pentru întregul proiect.
Ultima inaugurare a fost organizată la sfârșitul anului 2010 și a vizat o porțiune de doar 10 kilometri din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău, totalul lucrării executate reprezentând puțin peste 10% din traseul total.
După ce contractul cu Bechtel a fost renegociat, astfel încât compania americană să finalizeze doar două tronsoane deja începute și celelalte să fie scoase la licitație, guvernanții au promis că în noiembrie 2012 va fi deschisă circulația auto și pe tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borș.
Angajamentul pentru continuarea lucrărilor a fost asumat și de reprezentanții noului Guvern, care au arătat că proiectul nu va fi abandonat, fiind în interesul Transilvaniei ca lucrările să fie continuate, iar traseul să fie conectat de drumurile din Ungaria.
Un document guvernamental relevă însă că acest angajament va fi încălcat, fiind din nou invocată lipsa banilor.
„Datorită (din cauza – n.r.) bugetului alocat pentru 2012, insuficient față de obligațiile asumate prin acordul la contractul de proiectare și execuție a Autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, și a valorii obligațiilor de plată înregistrate, antreprenorul Bechtel a redus ritmul lucrărilor începând cu luna mai 2012. În consecință, termenul de finalizare al celor 18 kilometri din Secțiunea 3C Suplacu de Barcău-Borș, prevăzut pentru anul 2012, nu poate fi respectat”, se arăta în document.
Aceeași sursă releva că bugetul alocat pe acest an pentru lucrări la Autostrada Transilvania s-a cifrat la 347,6 milioane lei și a fost cheltuit în totalitate până la începutul lunii septembrie. Tot la 1 septembrie, datoriile calculate pentru acest proiect se ridicau însă la 187,2 milioane lei, intenția Guvernului fiind de a negocia un program de lucrări „în funcție de alocările bugetare ulterioare”.
România are în prezent puțin peste 300 de kilometri de autostradă.