Premierul Victor Ponta a declarat, marți, în fața grupurilor parlamentare USL, că anual va fi alocată construcției de autostrăzi o sumă cuprinsă între 750 de milioane și un miliard de Euro, Parlamentul și Guvernul urmând să decidă în fiecare an în ce direcție alocă această resursă suplimentară.
„Vom avea între 750 deși u milioane n miliard de Euro anual din acciza la combustibil pentru construcția de autostrăzi. Parlamentul și Guvernul urmează să decidă în fiecare an în ce direcție alocă această resursă suplimentară”, a spus Ponta.
El a precizat că fondurile de la bugetul de stat pot asigura în fiecare an tot între 750 de milioane și un miliard de Euro pentru construcția de autostrăzi, fonduri pe care Guvernul și Parlamentul le aprobă în bugetul anul.
Ponta le-a propus parlamentarilor USL să elaboreze un proiect de lege privind strategia de construcție a autostrăzilor, care să fie votat de Parlament și care să rămână ca obligație pentru viitoarele Guverne să continue proiectele începute.
Guvernul urmărește accelerarea proiectelor începute, lansarea de noi proiecte din fonduri europene și cointeresarea partenerilor privați în finanțarea autostrăzilor.
Executivul a identificat patru surse de finanțare a proiectelor – TEN-T Coeziune (3 miliarde euro, pentru perioada 2014‐2020), TEN-T Dezvoltare regională (1,8 miliarde euro pentru 2014-2020), concesiune/PPP (fonduri private și fonduri de la buget, ultima categorie neputând depăși 49%), respectiv statul român (din fondul creat în urma indexării accizei pe combustibili, de circa 750 milioane euro anual).
Conform Executivului, pentru prima dată decizia privind noi tronsoane va fi luată prin consultare publică, iar până în 2022 primele 16 orașe din România vor fi conectate prin autostrăzi (București, ClujNapoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova, Brașov, Galați, Ploiești, Oradea, Brăila, Arad, Pitești, Sibiu, Bacău, Târgu Mureș).