3 septembrie 2011. Un Logan MCV al poliției, cu radar, pleacă în urmărirea unei mașini care, se bănuia, transportă țigări de contrabandă. Polițistul de la volan gonește, cu semnalele luminoase și sonore pornite, ieșind din Suceava, pe DN 2, spre Fălticeni. Câțiva kilometri mai încolo, la Cumpărătura, Loganului îi iese în față o mașină, lovește ușor un alt autoturism, intră în balans și se răstoarnă de mai multe ori în afara drumului.
În Loganul Serviciului Poliției Rutiere se aflau doi polițiști, șoferul, Marius Scutaru (atunci în vârstă de 28 de ani), agent principal, și, pe scaunul din dreapta față, Niculai Costeniuc (44 de ani), angajat al Poliției Locale Suceava. Cei doi au fost transportați de urgență la Spitalul Județean, însă pentru bărbatul de 44 de ani nu s-a mai putut face nimic, acesta decedând în scurt timp.
Pentru celălalt polițist, de atunci a început un lung coșmar, pe cale să se sfârșească abia acum, la opt luni de la cumplitul accident.
Apt deocamdată doar pentru munca de birou
Marius Scutaru a fost înaintat în grad, acum fiind agent-șef adjunct. A revenit la serviciu săptămâna trecută. Cele opt luni de zile de refacere au fost un lung coșmar pentru el. Din cauza gravelor leziuni de la spate, trei luni de zile a stat doar la pat, iar apoi a început un program de recuperare lent. Gândul că ar putea să fie declarat inapt și să nu mai poate munci în poliție l-a măcinat, însă acum lucrurile merg spre bine, deși emoții încă mai are. După ultima evaluare medicală s-a întors la Poliția municipiului Suceava, la Biroul de Tamponări. Adică la munca de birou, singura pentru care este apt deocamdată. Tânărul speră ca noua poziție să fie doar una provizorie.
Marius Scutaru a spus: „Peste șase luni de zile trebuie să merg la un nou control la Spitalul Militar Iași și atunci, la indicația medicilor, dacă starea de sănătate îmi va permite, vreau mă întorc la munca în teren, în operativ. Nu știu dacă sunt omul care să facă muncă de birou”.
Urmări cu grad ridicat de risc, o dată la două săptămâni
Pentru cine nu știe, munca în operativ, în trafic, pe o mașină a Poliției Rutiere, înseamnă adesea situații limită, fiind frecvente acțiunile de urmărire ale unor șoferi care nu vor să oprească la semnalele agentului.
De altfel, înainte de accident, agentul-șef adjunct a mai fost implicat în numeroase misiuni de urmărire cu grad ridicat de risc, pentru care de altfel a și fost avansat în grad.
„O dată la două săptămâni clar aveam parte de o misiune de urmărire. Ultima misiune dinainte de accident, una de amploare, a fost cea în care am urmărit un contrabandist de țigări de la Dănila și până sub pasarela de la Ițcani. Eu conduceam și colegul din dreapta trăgea după el…”, a rememorat Marius Scutaru un episod mediatizat intens la vremea respectivă și de presă, după ce imaginile video cu urmărirea, surprinse de camera video din Loganul poliției, au fost făcute publice.
Probleme cu spatele, fisuri de coaste și stern
Revenind la problemele de sănătate de după accident, acestea îl vor urmări multă vreme de acum încolo pe polițist. Va trebui să urmeze permanent un program de fizioterapii și băi, iar problemele de la spate îl „atenționează” de fiecare dată când se schimbă vremea ori când face o mișcare bruscă. După accident el a mai suferit fisuri de coaste și stern, leziuni de care însă crede că a reușit să treacă complet. Fiind tânăr, speră că și problemele de la spate vor trece complet în timp și îi mulțumește Domnului că trăiește.
Orele de după accident i s-au șters din memorie, deși era conștient
Ajungem și la momentul accidentului.
Pe 3 septembrie 2011, sâmbătă, cei doi polițiști se aflau în zona Metro, unde acționau cu aparatul radar. Au fost anunțați prin stație, în urma unui apel la 112, că o mașină suspectă de contrabandă se deplasează pe DN 2, pe direcția Suceava – Fălticeni. Și-au notat numărul și au plecat imediat. Conform anchetei poliției, șoferița unui Chevrolet, aflată pe DN 2, în fața mașinii poliției, a virat stânga spre drumul comunal care duce spre Bosanci, chiar în fața Loganului care trecea în viteză, cu semnalele acustice și luminoase pornite. Încercând să evite impactul, agentul de poliție a tras de volan, a acroșat ușor o altă mașină care staționa, după care Loganul s-a răsturnat pe câmp.
„Nici acum nu pot să-mi explic ce a vrut să facă respectiva conducătoare auto, despre care aveam să aflu ulterior. Tot ce-mi amintesc este că m-am trezit invers cu Loganul pe carosabil și am început să mă răstorn. Din momentul acela (n.r. – în jurul orei 12.00) și până pe la 17.00-17.30 nu îmi mai amintesc absolut nimic. Colegii, cadrele medicale mi-au zis că am fost conștient, vorbeam, asta e șocant… După accident îmi aduc aminte abia momentul când eram la Spitalul Județean, la Terapie Intensivă”.
Nici el și nici colegul mort nu trebuiau să lucreze în acea zi
Despre colegul mort, Niculai Costeniuc, îi este destul de greu să vorbească. Spune că lucrau împreună doar la final de săptămână, când cădeau pe turele mixte polițist rutier – polițist local. În minutele dinainte de accident nu au avut timp să vorbească: „Ne-am pus centurile și am demarat în trombă. Când pleci în urmărire, în viteză, te concentrezi doar la volan”.
Crede că pur și simplu așa a fost să fie. El a fost ghinionistul norocos din acea mașină.
Marius Scutaru își amintește: „Sincer vă spun, după planificările care erau făcute, din ce știu, nici el, dar eu în mod sigur nu trebuia să fiu de serviciu în acea zi de sâmbătă, la schimbul I. Am făcut schimb de tură cu un coleg care a avut o problemă în acea zi. Și apoi mi s-a povestit că și el (n.r. – Niculai Costeniuc) a fost în aceeași situație, motiv pentru care mi-am zis că așa a fost să fie”.
Nu vrea să vadă mașina în care era să moară
Agentul-șef adjunct lucrează acum, la fel ca înainte de accident, la Biroul Rutier al Poliției municipiului Suceava. Spune că pe perioada celor opt luni de zile cât a fost în concediu medical colegii l-au susținut îndeaproape, vizitându-l periodic acasă.
Și șeful Poliției municipiului Suceava, inspectorul principal Florin Poenari, a salutat revenirea colegului său la muncă după o perioadă atât de îndelungată și a spus că atât el, cât și ceilalți lucrători îl vor sprijini pentru a reveni la capacitate maximă la muncă.
Marius Scutaru este căsătorit de cinci ani și, deși familia nu ar mai dori să revină la munca riscată dinainte de accident, el este hotărât să o facă. Mașina Logan implicată în accident se află și acum în curtea poliției. Este un morman de fiare pe care Scutaru, mărturisește, nu vrea să-l vadă.
Se așteaptă concluziile unei expertize de specialitate
Conducătoarea auto acuzată că a tăiat calea mașinii de poliție, Loredana Leonte, este cercetată penal pentru săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă. În momentul de față dosarul înregistrat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava stagnează, în așteptarea concluziilor unui raport de expertiză care ar urma să lămurească toate semnele de întrebare în privința modului în care s-a produs accidentul.
Mai trebuie amintit și faptul că alarma cu privire la mașina cu țigări de contrabandă s-a dovedit a fi falsă, fără ca autorul apelului la 112 să fie depistat.