Polițiștii locali cu statut special provin din structurile MAI și din unitățile de învățământ ale ministerului, iar relațiile de muncă sunt reglementate de Statutul polițistului, printre atribuțiile lor fiind punerea în executare a mandatelor de aducere, participare la razii și controlul mașinilor.
Potrivit unui proiect de lege privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea reorganizării Poliției Locale, în cazul executării în comun cu unitățile/structurile Poliției Române sau cu cele ale Jandarmeriei Române a unor misiuni inițiate de aceste structuri, în domeniul menținerii sau asigurării ordinii publice ori pentru dirijarea circulației rutiere, efectivele poliției locale acționează sub comanda operativă directă a Poliției Române sau a Jandarmeriei Române, după caz.
Personalul poliției locale este reprezentat de funcționarii publici cu statut special cărora li se aplică prevederile Legii privind statutul polițistului, denumiți polițiști locali cu statut special și funcționarii publici care ocupă alte funcții publice specifice de polițist local, denumiți polițiști locali cu atribuții specifice.
Polițiștii locali cu statut special provin numai din structurile Ministerului Administrației și Internelor, precum și din unitățile de învățământ ale Ministerului Administrației și Internelor. Ei pot fi încadrați în funcții doar în structurile poliției locale care funcționează în orașe cu o populație de peste 20.000 de locuitori.
Încadrarea în clase și pe grade profesionale a funcției publice specifice de polițist local cu atribuții specifice se face conform prevederilor referitoare la funcțiile publice generale din Legea 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici,
Funcțiile de șef al poliției locale și de adjunct al acestuia, în orașe cu o populație de peste 20.000 de locuitori, sunt funcții de polițist local cu statut special iar posturile aferente acestora se ocupă prin concurs organizat la propunerea primarului, potrivit proiectului. Candidații la concurs trebuie să aibă calitatea de funcționari publici cu statut special iar participarea acestora trebuie avizată obligatoriu de Poliția Română. Prin avizul dat, Poliția Română atestă dacă sunt îndeplinite condițiile pe care candidații trebuie să le îndeplinească pentru a se înscrie la concurs, în conformitate cu prevederile Legii privind statutul polițistului.
Din comisia de concurs pentru ocuparea funcțiilor de șef al poliției locale și de adjunct al acestuia trebuie sa facă parte, obligatoriu, și un reprezentant al Poliției Române.
Procedurile și criteriile se întocmesc pe baza procedurilor și criteriilor cadru, întocmite de Poliția Română și aprobate prin ordin al ministrului administrației și internelor, iar organizarea concursurilor este supusă avizului obligatoriu al Poliției Române.
După numirea în funcție, polițiștii locali cu atribuții specifice care au competențe în domeniul ordinii și liniștii publice, precum și cei cu competențe în domeniul circulației rutiere, selecționați ulterior operaționalizării structurilor poliției locale din comune, din orașe cu o populație sub 20.000 de locuitori și din sectoarele municipiului București, precum și cei selecționați în vederea încadrării posturilor structurilor de poliție locală înființate în comune, în orașe cu o populație sub 20.000 de locuitori și în sectoarele municipiului București sunt obligați ca, în termen de un an, să urmeze un program de formare inițială organizat într-o instituție de învățământ din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, se arată în proiectul supus dezbaterii publice pe site-ul MAI.
Polițiștii locali cu statut special au dreptul să pună în executare mandatele de aducere, iar în cazul săvârșirii unei infracțiuni, al urmăririi unor infractori, să intre în incinta locuințelor, a operatorilor economici, a instituțiilor publice ori private, a organizațiilor social-politice, indiferent de deținător sau de proprietar, precum și la bordul oricăror mijloace de transport românești.
Totodată, ei au dreptul să controleze vehiculele aflate în circulație, atunci când există indicii temeinice cu privire la săvârșirea unor infracțiuni, să facă razii și controale atunci când există indicii temeinice cu privire la săvârșirea de infracțiuni ori ascunderea unor infractori, bunuri provenite din infracțiuni, precum și să folosească orice mijloace de transport și comunicații, indiferent de proprietar sau deținător, persoană fizică ori persoană juridică, cu excepția celor aparținând corpului diplomatic, pentru luarea unor măsuri legale ce nu suferă amânare și nu pot fi aduse la îndeplinire altfel.
Structurile de resurse umane ale unităților teritoriale ale Poliției Române vor ține evidența nominală a polițiștilor locali cu statut special. Pentru a li se asigura o evoluție în carieră, polițiștii locali cu statut special pot fi încadrați în structurile Poliției Române sau în alte structuri ale Ministerului Administrației și Internelor în condițiile prevăzute de Legea privind Statutul polițistului.
Aproape 8.000 de polițiști din Poliția Română ar putea fi transferați în structurile polițiilor locale, iar aceștia vor rămâne în continuare funcționari publici cu statut special, a declarat, în 28 septembrie, pentru MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al MAI, Marius Militaru.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat, în 26 septembrie, concepția de reconfigurare a sistemului de ordine publică, Guvernul urmând să adopte legislația necesară pentru transferul de responsabilități în domeniile ordinii publice și circulației rutiere de la Poliția Națională către Poliția Locală.
Sindicatul „Pro Lex” susținea că prin transferul polițiștilor de la ordine publică și circulație rutieră la polițiile locale va scădea autoritatea acestor angajați, iar salarizarea diferită de la o primărie la alta va afecta și calitatea resursei umane.