Dintre cele aproximativ 300 de mașini care formează pacul auto al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava, două treimi dintre ele sunt marca Dacia Logan, iar majoritatea au sute de mii de kilometri la bord, urmăririle în trafic fiind o adevărată încercare pentru oamenii legii.
200.000 de kilometri este media mașinilor din parcul auto al poliției, însă sunt mașini care au ajuns și la 400.000 de kilometri, asta în numai șase-opt ani, de când au intrat noi-nouțe în dotarea IPJ Suceava.
În condițiile în care nu se prevede în perioada următoare o înnoire a parcului auto, misiunea polițiștilor în fuga lor după infractori este una destul de dificilă și riscantă în același timp.
Nu o dată, oamenii legii au pierdut în trafic mașini mult mai puternice ale contrabandiștilor de țigări ori au ajuns cu Loganurile în șanțuri, garduri etc.
Nici o mașină din parcul auto al poliției județene nu are asigurare Casco
La sfârșitul lunii iulie a acestui an, un Logan de la Secția de Poliție Marginea, implicat într-o urmărire, a rămas cu roțile în sus, suspendat pe gardul unei case din comuna Arbore.
Polițiștii din Logan urmăreau un VW Golf, al cărui șofer nu a vrut să oprească la semnal.
În timpul urmăririi, mașina de poliție a ieșit în afara drumului și a lovitviolent un podeț, rămânând suspendată, cu partea din spate, de gardul unei gospodării din apropiere. Un agent de poliție a fost rănit ușor, iar șoferul fugar a reușit să scape. Mașina a fost avariată serios, iar pagubele au fost suportate integral de IPJ Suceava, pentru că autoturismul nu avea asigurare Casco.
Șeful Serviciului de Logistică din cadrul IPJ Suceava, comisarul-șef Dumitru Alexa Teodorovici, a explicat că la ora actuală nici o mașină din parcul auto al instituției nu are Casco, costurile pentru acest tip de asigurare fiind mult prea mari față de bugetul alocat. Marele avantaj al poliției județene este acela că au un atelier auto propriu în curtea interioară a instituției, iar aici mecanici angajați repară mare parte dintre defecțiunile ori avariile suferite de autoturismele cu sirenă și girofar.
„Toate mașinile sunt prinse într-un plan de revizii și orice problemă au se rezolvă. Chiar și când apar probleme în afara planului de revizii se rezolvă. Defecțiuni am avut mai multe, pe perioada secțiilor de poliție rurală, când patrularea a fost foarte intensă, iar drumurile nu au fost întotdeauna bune”, a declarat comisarul-șef Dumitru Alexa Teodorovici.
Polițiști puși să plătească reparațiile la mașini
Șeful de la Logistică susține că de fiecare dată, atunci când apare o defecțiune la o mașină a poliției, se face și o verificare pentru a se stabili dacă problema nu se datorează exploatării necorespunzătoare a autovehiculului de către polițiștii care l-au condus: „Eu trebuie să înlătur orice bănuială asupra polițistului. Nu poate să vină cu caseta de direcție defectă și gata, imediat, înlocuiesc caseta”.
În primele trei trimestre ale acestui an au fost avariate opt autovehicule și au existat și câteva cazuri care au fost din vina polițistului de la volan.
Comisarul-șef Teodorovici afirmă că până în prezent s-au definitivat cercetările în trei cazuri în care vina este imputată polițistului de la volan, situație în care acesta din urmă este obligat să plătească contravaloarea reparațiilor.
Este și cazul unui polițist de la Circulație, care în vara acestui an, aflat la volanulunei autoutilitare a Biroului Poliției Rutiere, a provocat o tamponare, în intersecția din fața Bibliotecii Bucovinei din municipiul Suceava.
Polițistul venea de la un accident rutier și se îndrepta spre Spitalul Județean Suceava, unde ducea un șofer la recoltare de probe biologice, și a intrat în intersecție doar cu semnalele luminoase în funcțiune, nu și cele acustice.
Mașina de poliție a intrat în coliziune cu un autoturism Mercedes, iar polițistul, găsit vinovat de colegii săi, a rămas fără permis. Pagubele la Mercedes au fost suportate din asigurarea RCA, iar cele la autoutilitară din buzunarul omului legii.
„Suma imputată polițistului a fost de 5.008 lei. La celelalte două cazuri, sumele imputate polițiștilor au fost mai mici, de 355 de lei, respectiv 93 de lei”, informează șeful de la Logistică.
Șefii poliției speră într-o reînnoire a parcului auto
Au fost și situații în care mașini de poliție au fost avariate din cauza altor participanți la trafic. Cel mai recent exemplu în acest caz este cel al unui Logan al Poliției Rădăuți, în care se aflau patru polițiști, autoturism care, la începutul lunii trecute, a fost implicat într-un accident rutier pe drumul E 85, la intersecția cu drumul județean care vine dinspre Dărmănești.
Mașina poliției se deplasa pe direcția Rădăuți-Suceava, a fost izbită de un Audi, al cărui conducător auto nu s-a asigurat și nu a acordat prioritate de trecere.
Din fericire, a fost vorba doar de o tamponare, fără victime, iar avariile la Loganul poliției vor fi remediate prin RCA-ul celuilalt autoturism implicat în evenimentul rutier.
În cazul în care acesta nu ar fi avut asigurare RCA, atunci costurile reparației cădeau tot în sarcina IPJ Suceava.
Șeful Serviciului de Logistică susține că nu sunt probleme cu fondurile pentru reparații. În 2011, exemplifică comisarul-șef Teodorovici, s-au cheltuit în total aproximativ 245.000 de lei, în care au intrat și pieselor auto achiziționate. Pe anul acesta, costurile de întreținere a parcului auto sunt de aproape 308.000 de lei, fiind alocați bani și pentru pregătirea mașinilor pentru sezonul rece.
„Nu am avut probleme nici cu combustibilul, media lunară este undeva la 120 de litri de motorină, respectiv 115 litri de benzină pentru o mașină, dar sunt și autoturisme care consumă și 300 de litri, depinde de nevoile operative. Avem încheiate contracte cu benzinării și reușim să asigurăm necesarul de carburant”, a dat asigurări Dumitru Alexa Teodorovici.
Deși comisarul-șef e optimist și speră în viitorul apropiat într-o reînnoire a parcului auto al poliției județene, e greu de crezut că pe fondul recesiunii actuale acest lucru se va întâmpla în curând.