Polemică în Franța: O băutură „antialcoolemie” a fost lansată pe piața franceză



Outox, o nouă băutură „revoluționară” pe bază de fructoză, acid ascorbic și diverse arome, despre care compania producătoare afirmă că „accelerează considerabil scăderea concentrației de alcool din sânge”, a fost lansată, vineri, în Franța, informează lepoint.fr.
Acest produs al companiei luxemburgheze Outox a fost lansat, vineri, pe piața franceză, în prezența lui Gérard Porte, medicul oficial al Turului Franței la ciclism, care a ținut să laude calitățile științifice ale fructozei.
Direcția Generală pentru Concurență, Consum și Combaterea Fraudelor (DGCCRF), organismul însărcinat cu analizarea dosarelor referitoare la produsele care prezintă riscuri nutriționale și de sănătate, a afirmat că nu a primit nicio cerere de autorizare. Totuși, această „poțiune magică”, îmbuteliată în sticle de 25 de centilitri, poate fi achiziționată deja de pe internet, la prețul de 3,99 de euro, începând de vineri, 18 iunie.
Lansarea acestei băuturi a generat reacții puternice din partea organismelor care militează împotriva alcoolismului, care afirmă că noul produs îi va incita pe oameni, în special pe tineri, să consume mai mult alcool ca de obicei, mai ales atunci când ies cu prietenii în oraș sau înainte de a conduce automobilul. Reprezentanții acestor organizații susțin că persoana care consumă produsul, după ce a băut alcool, nu va putea să determine cu precizie momentul în care concentrația de alcool din sânge va ajunge din nou la limita legală din Franța, care este de 0,5 grame de alcool/ litru de sânge.
Directorii companiei Outox și-au apărat produsul de aceste critici, precizând că nu au dorit să lanseze o băutură care ar putea fi învinuită că îi incită pe oameni să consume alcool: „Marketingul va fi făcut cu ajutorul a două mențiuni adiționale: «Consumați alcool cu moderație» și «Trebuie să aveți reflexe bune pentru etilotest»”.
Maurice Penaruiz, directorul general al companiei producătoare, s-a declarat extrem de optimism în privința calităților produsului: „Accelerează considerabil scăderea concentrației de alcool din sânge, iar testele medicale au dovedit acest lucru”. Noi detalii despre calitățile produsului vor fi dezvăluite, vineri, în cursul unei conferințe de presă. Maurice Penaruiz a precizat, totuși, că efectul acestei băuturi „este variabil, în funcție de organismul fiecărei persoane”.
Ministerul Economiei din Franța a înregistrat un eșec răsunător în urmă cu câțiva ani, când a încercat să stopeze comercializarea unei alte băuturi „magice”, „Security Feel Better”, lansată în 2006, ai cărei producători susțineau că are capacitatea de a diminua alcoolemia. Inițiativa acestui minister a fost anulată de către Consiliul de Stat din Franța, în februarie 2007, care a considerat-o „excesivă și disproporționată”. Creatorii băuturii „Security Feel Better” pretindeau că acest produs determină o scădere de până la șase ori mai rapidă a alcoolemiei. După o interdicție de câteva luni, produsul a fost relansat pe piață, însă producătorii au pus de această dată accentul pe calitatea acestuia de „a trata mahmureala”.