Distrus de inundații

Podul de la Verești se reface cu un excavator și un buldozer



La un an după inundațiile din 2010, podul de peste râul Suceava dintre Verești și Udești este în continuare închis circulației rutiere. Locuitorii celor două comune sunt nevoiți și acum să parcurgă zeci de kilometri dacă vor să ajungă la terenurile pe care le au pe cele două maluri ale râului Suceava. Asta în condițiile în care atunci când podul era funcțional, drumul dintre cele două comune era de doar patru kilometri.
Criza economică din România a făcut ca fondurile pentru refacerea podului de din Verești de peste râul Suceava să fie alocate abia anul acesta, lucrările fiind începute de firma Civica în luna mai 2011. Dacă în cazul altor lucrări de refacere sau consolidare a unor poduri, cum sunt cele din Dornești sau Suceava, în zona șantierului utilajele și muncitorii abia mai încăpeau, la Verești lucrurile stau altfel.
În cursul zilei de marți, la podul din Verești de peste râul Suceava lucrau doar un excavator și un buldozer, utilaje care parcă se chinuiau singure să reușească să sape un canal pentru devierea râului Suceava.Lucrările fiind însă abia la început, este posibil ca în perioada imediat următoare locul care acum era „dominat” de excavator și buldozer să fie împânzit cu muncitori și utilaje.
În cursul zilei de ieri am încercat să contactăm conducerea firmei care realizează lucrările, pentru a ni se explica modul în care acestea vor decurge în perioada următoare, însă la telefoanele date nu a răspuns nimeni.
De precizat că lucrările de refacere a podului din Verești trebuie să fie finalizate în termen de nouă luni. Mai mult, însă, șeful administrației județene, Gheorghe Flutur, anunța la începutul lunii mai a.c., că intenția este de a finaliza lucrările până la sfârșitul acestui an. Lucrările la podul de la Verești costă cinci milioane de lei (50 de miliarde de lei vechi).
Sătenii sunt nevoiți să-și care recoltele cu spatele
Lipsa unei legături directe între cele două comune îi afectează în primul rând pe sătenii care au terenuri pe malurile râului Suceava. În prezent, pe pod se poate circula doar pietonal, ceea ce îi face pe oameni să-și care recoltele cu spatele, în caz contrar fiind nevoiți să parcurgă zeci de kilometri.
Marcel Avasiloaie, din comuna Verești, povestește că singurele legături spre Udești sunt prin Suceava sau prin Știrbăț, caz în care distanța care trebuie parcursă este de 30 – 40 de kilometri.
„Podul era un punct de legătură între Verești și Udești. Eu nu cred că se va face anul acesta. Sunt mulți oameni care au pământ de partea cealaltă. Ajungem fie prin vaduri, când apa e mică, fie roată, prin Știrbăț. Oamenii sunt nevoiți să înconjoare atât de mult pentru a ajunge la bucata lor de pământ. Și eu am teren în partea aia, dar am fost nevoit să-l dau unui moș de-al meu din Udești. Asta pentru că eu nu pot să merg. Cu ce să aduc produsele? Mulți cară cu spatele peste pod. Oamenii aduc căruța până la pod, după care încep să care cu spatele”, povestește Marcel Avasiloaie.
Un alt bărbat din Verești, Aurelian Dănilă, este la fel de sceptic în ceea ce privește respectarea termenului de finalizare a lucrărilor.„Podul trebuia făcut de doi ani și nu de un an. Acum ești nevoit să înconjuri 30 – 40 de kilometri, prin Știrbăț sau Suceava. Ce să facem? Așteptăm. Poate o să se facă”, a spus Dănilă Aurelian.
Circulația rutieră între comunele Verești și Udești a fost întreruptă la sfârșitul lunii iunie a anului trecut, după ce apele crescute ale râului Suceava au provocat înclinarea cu 45 de grade a podului.