Nervii șoferilor, întinși la maxim

Podul de la Milișăuți – al doilea an cu restricții și perspective îndepărtate de revenire la normalitate



Zilnic, șoferii stau în coloană, pe ambele sensuri, și așteptă la semafor verdele care să le permită să se pună în mișcare
Zilnic, șoferii stau în coloană, pe ambele sensuri, și așteptă la semafor verdele care să le permită să se pună în mișcare

Una dintre cele mai acute probleme de trafic din județ, raportat la numărul celor direct afectați, este fără îndoială legată de podul rutier de la Milișăuți, de pe drumul național 2 H care leagă Suceava de Rădăuți. Din luna februarie a anului trecut, după o surpare importantă, pe pod s-au instaurat restricții și se circulă doar pe câte un sens, alternativ, pentru a se încetini practic degradarea continuă a structurii de rezistență. Suntem spre final de iunie 2021, așadar la un an și patru luni de zile de atunci, sau, altfel spus, am intrat în a doua vară cu circulație restricționată, iar situația a rămas aceeași. Zilnic, șoferii stau în coloană, pe ambele sensuri, și așteptă la semafor culoare verde care să le permită să se pună, încet, în mișcare.
Este incredibil cum, într-o perioadă în care se vorbește de lucrări de mare anvergură, de autostrăzi în Moldova, nu se găsesc variante pentru reparația unui pod, dacă de reconstrucție, fiind vorba de un pod vechi, nici nu s-a pus problema.
Un proiect tehnic, aflat în avizare, la un an și patru luni de la instaurarea restricțiilor
Din informațiile pe care le avem, s-au făcut niște pași în ultima perioadă privind lucrările de reparații la acest obiectiv, care par însă foarte timizi. Concret, proiectul tehnic este gata și se află la avizare. Următorul pas ar fi scoaterea la licitație a execuției lucrării, de către Compania de Administrate a Infrastructurii Rutiere, care gestionează direct acest tip de investiții, pe un drum național. Ministerul Transporturilor trebuie să decidă dacă lucrările se vor face cu fonduri guvernamentale sau pe Programul Operațional de Infrastructură Mare.
În așteptarea licitației de execuție
Așadar, chiar și dacă totul ar merge „șnur”, iar fondurile ar fi alocate imediat, este nevoie de licitație, firmă declarată câștigătoare, eventuale contestații și apoi începerea lucrărilor. Am vrea să ne înșelăm, dar pare puțin probabil că se vor putea începe și termina lucrările până la intrarea în sezonul rece. Așadar, dacă acest scenariu se confirmă, o circulație normală pe podul de la Milișăuți este departe de realitate. Oricum ar fi, cert este că procedura de refacere a acestui pod este extrem de întârziată. Practic, tot anul trecut și o mare parte din acest an nu s-a mișcat nimic cu privire la acest pod.
Surparea majoră din luna februarie a anului trecut. Atunci, podul era trecut deja la gradul 1 de urgență
Podul de pe drumul național de la Milișăuți a fost supus unor reparații majore în 2018, iar noile probleme au început să fie acute din luna februarie 2020, pe o porțiune pe care nu s-a mai intervenit de foarte mult timp.
În februarie 2020, trotuarul de pe pod s-a surpat cu tot cu balustradă, pe o porțiune de 27 de metri, ajungând în albia râului Suceava.
Încă de atunci mai exista o porțiune de balustradă a podului care cedase în sezonul rece, pe partea cealaltă.
Într-un comunicat al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași se arăta atunci că echipele Districtului de Drumuri Naționale Suceava au intervenit pentru protejarea porțiunii și închiderea traficului pietonal pe partea afectată a podului.
Podul este inclus în lista transmisă Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea prioritizării la finanțare, pentru lucrări de reparații capitale, fiind clasificat cu gradul 1 de urgență.
Există și o expertiză din 2018, care subliniază necesitatea executării unor lucrări de reabilitare a podului existent. Așadar, problema era cunoscută, iar ce s-a întâmplat în februarie anul trecut era o chestiune de timp.
Pentru că de lucrare majoră nu s-a pus problema, soluția la care s-a apelat a fost cea de limitare a traficului.
Detonarea și reconstrucția totală din 2018. Restul podului este din 1962
Podul de la Milișăuți a suportat o serie de reparații în anul 2018, când, în urma căderilor masive de precipitații, una dintre pile s-a deplasat, necesitând detonarea și reconstrucția totală a deschiderilor 6 și 7 (ultimele, pe sensul de mers dinspre Suceava spre Milișăuți).
Podul de la Milișăuți a fost construit în anul 1962, are lungimea totală de 206,20 m, fiind prevăzut cu șapte deschideri, o lățime a părții carosabile de 6,30 m și două trotuare pietonale.
Practic, cu excepția zonei reconstruite în 2018, restul podului este din 1962.
În 2018, după inundațiile care au avariat grav podul, la Milișăuți s-a circulat pe un pod provizoriu, din tuburi, care a fost rupt de ape în mai multe rânduri. Circulația pe podul mare a fost reluată în decembrie 2018, după lucrările făcute în regim de urgență. Atunci, lucrările au costat 6,4 milioane de lei și au durat efectiv trei luni și jumătate. În tot acest timp, s-a procedat la reconstruirea noii pile a podului și montarea a 12 grinzi, aferente celor două deschideri, culminând cu refacerea căii de rulare, turnarea a două straturi asfaltice, amenajarea trotuarelor și a parapetului pietonal.


Limitare de viteză pentru tonaj ridicat
Limitare de viteză pentru tonaj ridicat
Podul de la Milișăuți - al doilea an cu restricții și perspective îndepărtate de revenire la normalitate
Podul de la Milișăuți - al doilea an cu restricții și perspective îndepărtate de revenire la normalitate
Zilnic, șoferii stau în coloană, pe ambele sensuri, și așteptă la semafor verdele care să le permită să se pună în mișcare
Zilnic, șoferii stau în coloană, pe ambele sensuri, și așteptă la semafor verdele care să le permită să se pună în mișcare


Recomandări

Deputatul USR de Suceava, Emanuel Ungureanu, apreciază „miracolul de la Broșteni” și implicarea lui Gheorghe Șoldan în refacerea zonei

Deputatul USR de Suceava, Emanuel Ungureanu, apreciază „miracolul de la Broșteni” și implicarea lui Gheorghe Șoldan în refacerea zonei
Deputatul USR de Suceava, Emanuel Ungureanu, apreciază „miracolul de la Broșteni” și implicarea lui Gheorghe Șoldan în refacerea zonei

Premierul Bolojan a vizitat alături de Gheorghe Șoldan și Traian Andronachi șantierul solidarității de la Broșteni

Premierul Bolojan a vizitat alături de Gheorghe Șoldan și Traian Andronachi șantierul solidarității de la Broșteni
Premierul Bolojan a vizitat alături de Gheorghe Șoldan și Traian Andronachi șantierul solidarității de la Broșteni

Șoldan anunță că toate casele din Broșteni afectate grav de inundații și-au găsit constructori, fără bani de la Guvern. „Începând de luni Broșteniul devine cel mai mare șantier al solidarității din județ”

Cockteil… cu amor, umor și poezie. Istorii ițcănene (1)