La Liteni

Pod improvizat din tuburi și balast, peste râul Suceava, în locul celui distrus la inundații



Repararea podului din beton necesita costuri foarte mari
Repararea podului din beton necesita costuri foarte mari

Inițiativă cât se poate de îndrăzneață în orașul Liteni, unde se ridică un pod improvizat din tuburi, balast și pământ, în locul celui afectat de inundații, care să le asigure localnicilor o cale de acces spre terenurile agricole de pe care, în perioada imediat următoare, vor recolta culturile agricole. După cum promite primarul localității, podul va fi deschis astăzi sau cel târziu luni.
Podul Roșcani, de peste râul Suceava, a fost închis circulației rutiere de pe data de 28 iulie, atunci când debitul foarte mare al râului Suceava a săpat pe lângă un pilon, acesta lăsându-se cu aproximativ 30 de centimetri. Pentru a ajunge de cealaltă parte a podului, localnicii au la dispoziție două variante ocolitoare lungi, una prin Știrbăț și una prin Dolhasca. Două treimi dintre locuitorii Liteniului au terenuri agricole după pod, astfel că mulți dintre aceștia s-au văzut în situația de a-și abandona terenurile însămânțate.
„Având în vedere această situație atât de problematică, am hotărât să inițiem, pe plan local, un vad de trecere, provizoriu, pentru această perioadă în care se recoltează culturile agricole Cu sprijinul agenților economici din localitate am început să amenajăm acest loc de trecere și suntem aproape de a-l finaliza”, a declarat Tomiță Onisii, primarul orașului Liteni. El a ținut să precizeze că în acest pod nu se investește nici un leu de la bugetul local. Utilajele și materialele cu care se lucrează aparțin câtorva societăți locale și primăriei, iar forța de muncă provine tot de la acestea, practic fiind o inițiativă a câtorva administratori de societăți din localitate și a Primăriei orașului Liteni.
Muncă grea la stabilizarea tuburilor, în apă

Podul improvizat, care se face în zona unui vad aflat la 100 de metri în aval de podul închis, presupune stabilizarea unor tuburi din beton în zona mai adâncă și acoperirea lor cu balast.
„Am început să lucrăm de două săptămâni, foarte greu este să stabilizăm tuburile în albie. Le-am montat o dată și le-am scos pentru că apa a săpat pe lângă ele, iar acum e a doua oră când le punem. Am reușit să stabilizăm fundul apei cu agregate tari și acum, la a doua încercare, tuburile se comportă bine, am trecut de zona critică”, ne-a declarat ieri primarul. El ne-a mai spus că amenajarea podului are acord de principiu de la „Apele Române” și astăzi, sau cel târziu luni, se va putea circula pe el, inclusiv cu vehicule.
Podul distrus de inundații, pagube enorme

Podul nu asigură doar trecerea localnicilor din Liteni spre terenurile agricole, ci poate fi folosit de toți cei care treceau pe podul din amonte, cu precizarea că o limită de tonaj la vehicule urmează să fie stabilită imediat după finalizarea lucrării.
În privința podului închis în luna iulie din cauza deplasării pilonului, investiția pentru consolidarea sa este enormă. Primarul din Liteni spune că la o primă evaluare, pentru refacerea acestuia sunt necesare 30-40 de miliarde de lei vechi, iar despre un termen până la care acesta ar putea redeveni funcțional nici nu se poate vorbi.



Podul ar putea fi deschis chiar astăzi sau cel târziu luni
Podul ar putea fi deschis chiar astăzi sau cel târziu luni
Primarul Tomita Onisii este optimist in privinta acestei variante de trecere a apei
Primarul Tomita Onisii este optimist in privinta acestei variante de trecere a apei
Repararea podului din beton necesita costuri foarte mari
Repararea podului din beton necesita costuri foarte mari


Recomandări