Plumb: Luăm în calcul un timbru de mediu în cuantum diferit pentru motoarele pe benzină și diesel



nistrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat joi că se discută posibilitatea calculării în mod diferit a timbrului de mediu care va fi plătit de proprietarii de automobile cu motoare pe benzină și a celui care va reveni posesorilor de mașini cu motor pe motorină, acestea din urmă fiind mai poluante.
Rovana Plumb a spus că proiectul timbrului de mediu este „în faza finală de analiză” și că se va ține cont de părerile exprimate în dezbaterea publică de producătorii și importatorii de autoturisme, precum și de pozițiile altor persoane juridice și fizice, la ședința de Guvern de miercuri.
„Față de ceea ce am prezentat pe site-ul Ministerului Mediului ca propunere, în momentul de față luăm în calcul o formulă de calcul separată pentru motoarele care utilizează benzină și pentru cele care utilizează motorină”, a spus Plumb, precizând ulterior că formula de calcul va rămâne aceeași, dar ar putea fi cuantumuri diferite pentru cele două tipuri de motoare, „dat fiind faptul că motoarele diesel au un plus de particule care poluează”.
Pe de altă parte, întrebată de jurnalști cum se vor diferenția cuantumurile, ministrul a răspuns că nu vrea să facă niciun fel de precizare până nu se finalizează elaborarea modului de calcul.
În legătură cu faptul că unii producători au cerut pentru mașinile non Euro, Euro 1 și Euro 2 taxe de până la trei ori mai mari, Rovana Plumb a spus că nu este vizată, deocamdată, nicio modificare față de propunerea existentă. Timbrul de mediu pentru aceste categorii de automobile, mai poluante, ar urma să fie mai mic cu procente cuprinse între 60 și 90 la sută față de actuala taxă, dat fiind că mașinile respective au o durată mai scurtă de viață și vor polua mai puțin în timp.
Legat de faptul că producătorii au cerut să crească taxa de mediu pentru autoturismele Euro 3 și Euro 4, dat fiind că au investit pentru dezvoltarea categoriei Euro 5, ministrul a spus că modificările se referă în special la primele două categorii, în cazul cărora timbrul de mediu va fi cu 10-15 la sută mai mare decât actuala taxă.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, printr-un proiect de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Noua formulă de calcul prevăzută în proiect conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Taxa va rămâne la aproximativ același nivel pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.
Propunerea a fost prezentată Guvernului de către ministrul Mediului, Rovana Plumb, în ședința din 16 ianuarie a Guvernului.
Ministerul Mediului a organizat, pe 25 ianuarie, la sediul instituției, o dezbatere publică privind proiectul timbrului de mediu.
În cadrul dezbaterii, directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a cerut dublarea valorii timbrelor de mediu prevăzute în ordonanță pentru autovehiculele Euro 3 și Euro 4.
„Cererea noastră este de a multiplica cu doi valoarea care este propusă acum în lege pentru mașinile cu Euro 3 și Euro 4. Proiectul nu respectă aceste principii Euro 3 și Euro 4. Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci și pentru celelalte noxe” a declarat, vineri, Jerome Olive la dezbaterea publică organizată de Ministerul Mediului.
Potrivit directorului general al Dacia Renault, cererea are în vedere și descurajarea importurilor masive de mașini second-hand din alte țări ale Europei, care, pe lângă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto, precizând că, în acest fel, România nu va ajunge „coșul de gunoi al Europei”, prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa.
La rândul lor, reprezentanții societății civile au cerut, pe de o parte, creșterea taxelor prevăzute prin actualul proiect de act normativ pentru mașinile cu Euro 0, Euro 1 și Euro 2, față de cuantumul celor din 2012, în caz contrar, piața auto din România urmând să devină, în opinia lor, o piață de mașini poluante, second-hand aduse de români din celelalte state UE, iar pe de altă parte, scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 și Euro 4. Aceștia au arătat că dacă taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 și Euro 4 rămân la cuantumul prevăzut de actualul proiect legislativ, mașinile autohtone din perioada 2005- 2007 nu vor mai putea fi vândute, deoarece taxa este prea mare și, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vândă mașina, duce la un preț foarte mare, împiedicând astfel, vânzarea.
Începând cu 24 ianuarie 2013, proiectul actului normativ privind timbrul de mediu este supus dezbaterii publice și poate fi consultat pe pagina de internet a Ministerului Mediului și Schimbărilor climatice, la adresa: http://www.mmediu.ro/beta/anunturi-consultari-publice/ministerul-mediului-si-schimbarilor-climatice-supune-dezbaterii-publice-draftul-proiectului-de-ordonanta-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-92012-privind-taxa-pentru-emisiile-poluante-proven/.