Persoanele fizice care plătesc impozitele online ar putea suporta, parțial sau integral, comisionul pe care primăriile îl vor achita băncilor care acceptă plăți electronice prin sistemul național www.ghiseul.ro, autoritățile urmând să transmită cetățenilor datele de autentificare, prin poștă.
Posibilitatea ca primăriile să solicite contribuabililor achitarea, parțială sau integrală, a comisionului pe care acestea îl vor achita pentru operațiunile de plată online efectuate de cetățeni este prevăzută în HG 1.235/2010 privind Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (SNEP), care va fi disponibil la adresa web www.ghiseul.ro.
„Comisionul perceput de furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice (…) poate fi suportat de către contribuabil, de instituția publică sau în orice altă variantă aleasă de instituția publică la momentul înregistrării în SNEP”, potrivit hotărârii de guvern.
Pentru fiecare tranzacție efectuată de un contribuabil, primăria va achita un comision de cel mult 2% din suma transferată de acesta, dar nu mai mult de 30 lei, potrivit unui proiect de ordin al Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI).
Documentul a fost elaborat împreună cu Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Finanțelor Publice și va pune în aplicare Normele metodologice privind SNEP.
„Primăriile care se vor înscrie în SNEP își vor informa contribuabilii prin poștă cu confirmare de primire că, începând cu o anumită dată, pot accesa www.ghiseul.ro printr-un user și o parolă. După ce s-au autentificat în sistem, aceștia pot afla ce taxe și impozite au de plătit către autoritatea locală de care aparțin și vor putea să le achite online cu ajutorul unui card bancar”, a declarat pentru MEDIAFAX Marius Fecuiru, secretar de stat în MCSI.
Proiectul de ordin include și posibilitatea ca datele de autentificare să fie obținute la ghișeul instituției publice beneficiare care a înregistrat contribuabilii, prin mijloace electronice securizate sau alte metode identificate și agreate împreună cu aceștia.
„Un contribuabil deja înregistrat în SNEP nu va mai fi înregistrat de către o altă instituție publică beneficiară, păstrându-și informațiile de autentificare existente”, se precizează în proiectul de act normativ.
Ministrul Comunicațiilor, Valerian Vreme, a declarat la 20 ianuarie că în cel mult două săptămâni de la acea dată, prin accesarea sistemului www.ghiseul.ro, contribuabilii din cinci localități vor putea să achite taxele și impozitele online. El a evitat să nominalizeze cele cinci primării.
Potrivit HG 1.235/2010, publicată în Monitorul Oficial la 14 decembrie 2010, instituțiile publice care desfășoară activități de încasare a taxelor și impozitelor au obligația să se înregistreze în SNEP, la fel și băncile care vor să furnizeze servicii de acceptare de plăți electronice.
Astfel, în termen de șapte luni de la adoptarea HG vor intra în SNEP localitățile cu populație mai mare de 150.000 de locuitori, urmând ca orașele cu până la 150.000 de locuitori să se înroleze în sistem în cinci luni de la expirarea termenului primei etape, dar nu mai târziu de un an de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Ulterior va avea loc și înregistrarea comunelor și a instituțiilor publice nevizate de primele două etape, în termen de 6 luni de la încheierea celei de a două etape, dar nu mai târziu de 18 luni de la data intrării în vigoare a HG 1.235/2010.
Potrivit proiectului de ordin la MCSI, pe lângă comisionul aferent fiecărui transfer online, primăriile vor plăti instituției de credit acceptatoare de plăți electronice și un comision de cel mult 300 de euro (echivalentul în lei) pentru verificarea conformității transferului de date cu specificațiile standard ale SNEP, care se va percepe o singură dată, la înregistrarea instituției publice în SNEP.