Plăcerea din vin, influențată de preț



Cercetătorii californieni au demonstrat că plăcerea resimțită de creier în timpul degustării de vinuri crește dacă băuturii i se atribuie un preț mai ridicat, un rezultat care arată puterea campaniilor de marketing, potrivit unui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, preluat de AFP.
Studiul, coordonat de Antonio Rangel, profesor la Institutul de economie din California, a avut ca obiectiv testarea modului în care marketingul influențează percepția consumatorilor și crește nivelul de plăcere în timpul degustării unui produs.
Cercetătorii au cerut unui număr de 21 de voluntari să testeze cinci vinuri din soiul Cabernet Sauvignon și să le claseze în funcție de preferințe. Testul a fost efectuat de 15 ori, vinurile propuse fiind oferite în ordine aleatorie.
A fost vorba de un test în care singura informație furnizată a fost aceea a prețului sticlei de vin. Fără a le spune nimic subiecților, cercetătorii le-au prezentat de două ori același vin, prima dată însoțit de prețul real al sticlei, a doua oară – de un preț fals.
Cercetătorii au oferit voluntarilor o sticlă de Cabernet Sauvignon, care costa în realitate 90 de dolari, asociată cu prețul de 10 dolari și una de 5 dolari asociată prețului de 45 de dolari.
În timpul degustării, cercetătorii au scanat creierul voluntarilor pentru a înregistra activitatea neuronală a cortexului orbito-frontal median, sediul plăcerii asociate cu gustul, mirosul și muzica.
Rezultatele tomografiilor au demonstrat că, dacă un consumator vede că un produs are un preț ridicat, o garanție a calității, băutura este resimțită de creier ca a fi de o calitate mai bună. Factorul subiectiv are un efect real asupra creierului, au concluzionat cercetătorii.