Joc didactic

Pizza gramatico-literară, prezentare și regulament



La sfârșitul săptămânii trecute, la Cercul de Limba și literatura română, profesoara Crenguța Grosar, director adjunct al Școlii Nr. 1 Suceava, a prezentat “Pizza gramatico-literară”, un joc de recapitulare/consolidare și sistematizare a cunoștințelor elevilor de clasele a VII-a și a VIII-a, dar care se pretează și la clasa a VI-a, deoarece, după cum susține profesoara care l-a inventat, „intuiția copiilor este bună și ei pot descoperi informații noi”.
Jocul cuprinde 352 de cărți, adică 336 de „ingrediente” care vor fi folosite de elevi la “ornarea” celor două “pizza” gramatico-literare și 16 cărți care se folosesc ca plusvaloare a jocului, ca exerciții suplimentare-încuietoare pentru echipa adversă. În total, 352 de cărți. Jocul, după cum a explicat profesoara Crenguța Grosar, poate fi abordat în mai multe variante. „Se poate lucra pe două echipe a câte 2-12 elevi, dar jocul poate fi jucat și individual, ca exercițiu de sistematizare/autoverificare a cunoștințelor și a nivelului propriu de pregătire. Propunem varianta cu două echipe și două “pizza” gramatico-literare de ornat. În acest caz, profesorul trebuie să aibă pregătite și sortate din timp cele două pachete de cărți, separat, pentru cele două echipe”, a completat Crenguța Grosar.
Fiecare “Pizza” este feliată diferit. O “Pizza” este formată din nouă felii: Genul liric, Figuri de stil, Teme și motive literare, Elemente de prozodie, Semne de punctuație, Categorii lexicale, Procesul de comunicare și Vocabularul, Sintaxa II (părți secundare de propoziție și propoziții subordonate corespunzătoare), Sintaxa I (părți principale de propoziție și propoziții subordonate corespunzătoare). Cealaltă “Pizza” este formată din șapte felii: Genul epic, Momentele subiectului, Portret și Caracterizare, Moduri de expunere, Locuțiunea, Morfologia II cu părți de vorbire neflexibile (fără categorii gramaticale) și alte părți de vorbire cu valoare de conjuncție, Morfologia I cu părți de vorbire flexibile (cu categorii gramaticale).
Elevii din fiecare echipă pot „orna” feliile pe rând, trăgând câte o carte, sau pot lucra toți odată, consultându-se unii cu alții. „Pentru o verificare preliminară, înspre centrul «pizzei», pe fiecare felie, este notat numărul corect de «ingrediente» necesar «ornării». Poate fi considerată câștigătoare echipa care a terminat prima de «ornat» feliile de «pizza»”, a completat profesoara. “Pizza” cu nouă felii cuprinde 166 de „ingrediente” (cărți), iar cea cu șapte felii cuprinde 170 de „ingrediente” (cărți). Cărțile care au pe ele semnul întrebării (?) indică faptul că cei care le au pot pune o întrebare încuietoare echipei adverse. Dacă le au pe cele cu chipul unui autor, vor cere să fie recunoscut sau să fie citate una-două opere ale acestuia. Echipa care are cartea cu buchetul de flori poate refuza o întrebare, “mirosind” florile. Dacă ambele echipe termină odată, se face apel la cele 16 cărți în plus, pentru a face departajarea. Dacă elevii joacă fără supravegherea profesorului și există dubii privind corectitudinea “ornării”, se va consulta grila de verificare a corectitudinii jocului. Grila se va consulta abia după „ornarea” în totalitate a celor două „pizza” gramatico-literare și după verificarea numerică a „ingredientelor” folosite.