Pe unele rute

”Pirații” auto fură mai mult de jumătate dintre potențialii clienți ai firmelor autorizate



Loc de unde sunt racolați călătorii, la Orizont
Loc de unde sunt racolați călătorii, la Orizont

Fenomenul pirateriei auto, omniprezent pe foarte multe din rutele pe care firmele autorizate au licențe de traseu, este la un nivel extrem de ridicat, care-i surprinde pe cei care nu au de a face cu această concurență neloială. După cum am semnalat în Monitorul de Suceava de ieri, zona Orizont din cartierul Burdujeni al municipiului Suceava a devenit un soi de autogară a acestor transportatori ilegali, care își racolează de acolo de ani de zile clienții. Nici pandemia nu a schimbat în vreun fel situația.
Reprezentanții firmelor autorizate sesizează că pe multe trasee pirateria auto a ajuns să ia mai mult de jumătate dintre potențialii clienți.
Reprezentantul unei firme mari de transport persoane din Suceava ne-a declarat că pirații auto le iau, pe unele rute, peste 50% din clienți. Dacă lucrurile nu ar sta așa și nu ar exista concurență neloială, firmele ar putea să își sporească numărul de curse pe zi spre localitatea respectivă. Au de pierdut până la urmă tot cei care fac naveta și care se plâng apoi că firma care are licență are prea puține curse seara sau la final de săptămână.
Rutele pe care circulă cele mai multe curse fără licență, de ordinul zecilor chiar, cu plecare din Suceava, sunt spre Siminicea, Plăvălari – Udești, Siret sau Corocăiești. Acestea sunt însă doar câteva exemple. Puținele rute pe care nu circulă pirați, ori sunt foarte puțini, sunt acoperite foarte bine de transporturile licențiate foarte dese ori de trenuri, pe zona Liteni – Dolhasca.
Chiar dacă le iau călătorilor mai mulți bani pe cursă, acești pirați auto reușesc să atragă oamenii cu faptul că îi duc de regulă la adresă, asta în condițiile în care nu au de respectat nici o regulă, nici un traseu sau orar.
Având în vedere și pandemia, care a redus în general clientela (în special din cauză că nu mai sunt elevi care să facă naveta), firmele autorizate spun că au ajuns să meargă pe unele rute în pierdere. Iar asta nu s-ar întâmpla dacă pirații nu le-ar face o concurență evident neloială.
Din zona Orizont pleacă în cursele ilegale cei care duc oamenii la Dumbrăveni, Salcea, Siminicea, Corocăiești, Verești, Adâncata, uneori și spre Botoșani.
Paradoxal poate, cei care fac piraterie au tarife mai mari decât firmele care au traseul respectiv câștigat la licitație.
De câțiva ani de zile, în urma schimbării legislației, polițiștii pot lua mai facil măsuri destul de drastice față de cei care fac transport auto ocazional, fără autorizație, cu autoturisme și vehicule până în 8+1 locuri.
Șoferii care efectuează transport ilegal de persoane pot fi lăsați mult mai ușor fără mașini (pentru un interval de până la 6 luni), în urma modificărilor aduse Legii 38/2008.
Prin modificarea adusă legislației, pirateria auto nu mai trebuie dovedită prin caracterul repetabil (adică depistarea în mai multe rânduri a celui care face transport ilicit), ci doar o singură dată.
Conform legii, mașinile care fac transport ilicit nu au drept de circulație timp de șase luni de zile, însă, dacă proprietarul achită amenda, el poate recăpăta numerele de înmatriculare și certificatul după 30 de zile. Amenzile care pot fi aplicate pentru piraterie auto sunt cuprinse între 1.000 și 5.000 de lei.
Chiar dacă polițiștii au mai acționat pe această temă, dând amenzi și ridicând plăcuțe de înmatriculare, acțiunile nu au fost concentrate, astfel că nici nu s-a reușit o diminuare a fenomenului.



Recomandări

Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie

Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie
Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie

Microbuz pirat, cu șapte ucraineni aduși la Aeroportul Suceava, depistat de polițiști chiar în timp ce călătorii achitau cursa

Microbuzul depistat ieri in timp ce făcea o cursa cu 7 ucraineni, fără licența de transport
Microbuzul depistat ieri in timp ce făcea o cursa cu 7 ucraineni, fără licența de transport

Tensiuni tot mai mari între taximetriștii suceveni și ucrainenii care iau călători din Aeroportul Suceava cu microbuzele

Microbuze ucrainene lăsate fără numere de înmatriculare pentru transport ilegal de persoane
Microbuze ucrainene lăsate fără numere de înmatriculare pentru transport ilegal de persoane