Mărturia bărbatului angajat la Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava care recunoaște că practică taximetria ilegală deschide un subiect sensibil pentru autoritățile județene. Prin scrisoarea trimisă Primăriei Suceava, Claudiu Ozarchievici menționează că reprezintă „transportatorii ocazionali de persoane” pe ruta Suceava – Rădăuți – Siret. În total, angajatul ITM Suceava face referire la circa 100 de persoane care se află în aceeași situație cu el. Ozarchievici a venit și cu câteva așa-zise soluții pentru „intrarea în legalitate” a acestor transportatori, printre care și eliberarea de către Consiliul Local Suceava a unor autorizații de transport persoane. Surprinzător pentru un angajat al ITM Suceava, Claudiu Ozarchievici nu cunoaște că transportul județean de persoane pe care-l practică el și ceilalți 100 de oameni pe care-i reprezintă este reglementat de legi naționale, iar licitațiile pentru desemnarea câștigătorilor traseelor se organizează de către Consiliul Județean Suceava.
Cum se poate realiza legal transportul județean de persoane
De altfel, reprezentanții Consiliului Județean Suceava au rămas perplecși când au citit doleanțele angajatului ITM Suceava. Gheorghe Lămășanu, reprezentantul Consiliului Județean Suceava pe probleme de transport persoane, a explicat clar cum sunt reglementate normele în acest domeniu.
„Legile în vigoare nu permit efectuarea transportului județean de persoane decât cu autobuze sau microbuze cu cel puțin zece locuri. Nu se admite transportul de persoane cu mașina mică sau cu busuri de 8+1 locuri. În plus, șoferii care transportă călători sunt obligate să urmeze cursuri de specializare și nu este suficient să dețină doar categoria B a permisului de conducere. De asemenea, autovehiculele cu care se efectuează transportul de persoane sunt verificate la jumătate de an. Sunt lucruri care țin de siguranța circulației și protecția călătorilor, iar persoanele care dețin o mașină mică nu le pot îndeplini”, a spus Gheorghe Lămășanu.
Câți bani intră în buzunarele piraților
Un calcul simplu arată că cei 100 de pirați pe care-i reprezintă Ozarchievici prejudiciază bugetul de stat cu sume imense, iar dacă mai punem la calcul că la nivelul întregului județ numărul celor practică taximetria la negru este probabil dublu sau triplu, avem o dimensiune mai aproape de realitate a fenomenului. Așadar, la 100 de pirați care au două curse la zi între Suceava și Rădăuți sau Siret și retur, avem un număr de 16 călători pentru fiecare mașină. La șapte lei cursa, rezultă că un pirat încasează zilnic în jur de 110 lei. Înmulțit cu 100 de pirați, rezultă o sumă de 11.000 de lei pe zi, iar lunar ar fi vorba de aproximativ 300.000 de lei, adică aproape 100.000 de dolari. Sunt sume enorme, care nu se regăsesc la bugetul de stat. Aici mai trebuie adăugat faptul că cele mai multe mașini folosite la transportul „de ocazie” sunt foarte vechi și insalubre, iar călătorii care urcă în acestea își riscă efectiv viața.
Consiliul Județean așteaptă sesizările scrise ale transportatorilor
Reprezentanții Consiliului Județean Suceava recunosc că până acum nu au realizat controale pentru identificarea piraților din transportul județean, deși au această posibilitate.
„Până acum nici un operator care circulă cu acte-n regulă pe traseele județene nu a depus o reclamație scrisă. În momentul în care va fi depusă o asemenea plângere, împreună cu Poliția Rutieră și cu ARR-ul vom demara controale în trafic”, a declarat Gheorghe Lămășanu.
Peste 50 de plăcuțe și certificate de înmatriculare ridicate de polițiști
Prin modificarea legislației și intrarea în vigoare a Ordonanței 34/2010, polițiștii de la rutieră au reușit să depisteze zeci de pirați care operau pe șoselele județului.
„Până acum am făcut zeci de acțiuni pe această linie și am ridicat peste 50 de plăcuțe și certificate de înmatriculare. Fenomenul este cunoscut și încercăm să-l combatem cât mai eficient, sens în care colaborăm și cu alte instituții, respectiv ARR și RAR. Oricum, acțiunile de control vor continua și toți cei care încalcă legislația privind transportul de persoane vor fi sancționați ca atare”, a declarat comisarul Liviu Sfichi, șeful Serviciului Poliției Rutiere Suceava. Acesta a mai adăugat că până în prezent nici un „pirat” nu și-a recăpătat plăcuțe și certificatele de înmatriculare deoarece nu a prezentat o hotărâre judecătorească în acest sens.