Campionatul Mondial de Formula 1 – 2012 programează, în acest week-end, la Melbourne, prima sa etapă, iar piloții și oficialii implicați în principala competiție automobilistică se așteaptă la o ediție mai echilibrată ca niciodată.
După un an 2011, în care 12 victorii (11 pentru Sebastian Vettel și una Mark Webber) din 19 posibile și ambele titluri mondiale, piloți și constructori, au „intrat” în palamaresul Red Bull, toată lumea speră acum ca echilibrul și spectacolul să se întoarcă în Marele Circ.
În această iarnă, echipele au tras linie și au luat aproape totul de la zero cu încrederea că vor obține mai mult de la noul sezon. Testele din pauza competițională nu oferă întotdeauna o imagine clară a stadiului în care se află fiecare echipă, dar în urma lor pot fi trase câteva concluzii.
„Impresia este că Red Bull continuă să fie în față, dar McLaren și Mercedes sunt mai aprope de ei ca altădată. Nu este prea clar unde se află Ferrari, dar nu ar trebui neglijați”, este de părere David Coulthard, fost pilot de Formula 1, acum comentator TV.
Cei de la McLaren spun că situația de anul trecut nu se va repeta sezonul acesta, deoarece celelalte echipe au redus distanța față de campiona mondială en-titre.
„Vestea proastă este că nu arătăm a fi într-o poziție dominantă. Vestea bună este că nici ceilalți nu sunt. Cred că ne putem bate la titlu anul acesta”, a declarat managerul echipei McLaren-Mercedes, Martin Whitmarsh.
La rândul său, Ross Brawn, conducătorul Mercedes GP, spune că nu poate prezice echipa cea mai în formă în acest moment, dar este sigur că grila s-a strâns mult față de anul trecut. „Cred că vom avea cu adevărat un sezon interesant. Mă aștept la un început strâns de sezon cum nu am mai avut de câțiva ani. Cei de la Red Bull au rămas competitivi, McLaren este aproape și nici noi nu stăm rău. Cred că sunt cinci sau șase echipe atât de apropiate cum nu am mai văzut demult”.
Și Mark Gillan, inginer la Williams, împărtășește părerea generală: „Pare că întreaga grilă s-a mișcat în sensul de apropiere. Va fi o luptă grea”.
Într-un moment în care majoritatea echipelor este optimistă înaintea startului, Ferrari lasă impresia că se zbate să-și găsească ritmul. După ce a sacrificat partea a doua a sezonului trecut cu scopul de a pune în practică un proiect mai agresiv pentru 2012, Ferrari pare a fi în criză când mai sunt câteva zile până la debutul competiției.
Directorul tehnic Pat Fry recunoaște că un loc pe podium în Australia pare un obiectiv îndepărtat pentru scuderia care anul trecut a încheiat pe locul trei în clasamentul constructorilor, după Red Bull și McLaren-Mercedes.
„Sunt dezamăgit de nivelul nostru de performanță în acest moment. Cred că mai avem mult de muncit”, a spus Fry.
„Au fost câteva teste și din nefericire au fost în public. Ar trebui să mai așteptăm înainte de a trage concluzii cu privire la lupta pentru titlu. Potrivit piloților, F2012 are niște elemente negative, dar și unele pozitive. Problemele au fost identificate și sper să fie rezolvate în timp util”, a declarat, la rândul său, președintele scuderiei, Luca di Montezemolo.
Ca în fiecare an, regulamentele tehnic și sportiv au suferit câteva modificări. Schimbările în regulamentul tehnic nu sunt numeroase, dar sunt importante. Evacuarea gazelor arse prin difuzorul spate, ce îmbunătățea apăsarea aerodinamică a monoposturilor, a fost interzisă pentru acest sezon. Ca rezultat, poziția eșapamentului mașinilor este mai ridicată ca anul trecut.
De asemenea, s-a renunțat la alimentarea motorului în timpul în care pilotul avea ridicat piciorul de pe accelerație, ce avea darul să creeze un flux de gaze de eșapament și atunci când pedala nu era apăsată. Mai multe echipe au folosit evacuarea gazelor prin difuzorul spate în 2011, iar cele mai bune rezultate le-a obținut Red Bull, campioana mondială.
Apoi, din motive de securitate a piloților, botul monoposturilor o fost coborât în dreptul cockpitului, dând naștere unor mașini cu o înfățișeare mai puțin plăcută ochiului. La capătul din față al cockpitului, înălțimea a fost păstrată la 625 mm, dar în următorii 150 mm botul trebuie să ajungă la o înălțime maximă de 550 milimetri. A rezultat o denivelare ce conferă un aspect de nas coroiat la majoritatea mașinilor. Specialiștii de la BBC l-au numit cioc de ornitorinc. Scopul acestei modificări a fost de a evita ca mașinile să aibă tendința de „a decola” și de a reduce posibilitatea de a percuta cockpitul altui monopost la un impact frontal.
Această soluție tehnică este întâlnită la majoritatea mașinilor lansate pentru 2012, mai puțin la McLaren-Mercedes.
În ceea ce privește regulamentul sportiv, FIA a adus clarificări cu privire la mișcările pe care un pilot le poate face cu monopostul pe pistă pentru a-și apăra poziția. Astfel, pilotul are voie doar o dată să-și schimbe direcția și să-l blocheze pe cel care atacă, apoi la următoarea manevră trebuie să lase loc cel puțin o distanță egală cu o lățime de mașină față de marginea pistei.
Când cursa este neutralizată cu safety-car-ul, monoposturile întârziate cu cel puțin un tur vor avea dreptul să depășească mașina de siguranță și să se posteze în spatele plutonului, pentru a nu-i încurca pe piloții din frunte. Această regulă a fost introdusă în 2007, dar fusese eliminată în 2009.
Totodată, un Grand Prix suspendat din diferite motive poate avea o durată maximă de patru ore.
Prima etapă a CM de Formula 1 va avea loc duminică, de la ora 08.00, pe circuitul Albert Park in Melbourne. Calificările sun programate o zi mai devreme, de la aceeași oră.
Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro