Pe piața muncii, situația din companiile românești reflectă problemele pe care le are Romania la nivel național. Așa cum structurile administrative ale statului limitează opțiunile și posibilitatea de afirmare a oamenilor, așa și managementul din organizații condiționează dezvoltarea angajaților.
Angajații sunt undeva jos pe scara ierarhică și sunt judecați de către angajatori pentru că pleacă din companii și uneori chiar din țară, însă de multe ori, nu este vina lor, ci a sistemului de management al companiilor pentru care lucrează.
Ideea că oamenii sunt motivați doar de partea financiară este o modalitate facilă a managementului executiv de a se eschiva de la adevăratele probleme cu care se confruntă companiile lor. Este adevărat că latura financiară își are importanța sa în raportul de muncă, însă din ce în ce mai importante sunt beneficiile, condițiile de lucru, facilitățile, care oferă angajatului un anumit confort social, un mediu lipsit de stres pentru buna desfășurare a activității.
Din păcate, există multe companii care folosesc ca motivare nonfinanciară trainingul sau teambuilding-ul în condițiile în care acestea ar trebui să fie o unealtă de muncă, nu o recompensă.
Managerul bun, cheia într-o companie de succes
Un manager bun este cheia într-o companie de succes, de aceea de o importanță majoră în training sunt cursurile pentru manageri; îi învață pe aceștia cum să lucreze cu angajații, cum să-i motiveze, astfel ca randamentul să fie maxim. Tocmai de aceea, schimbările într-o companie, fie că este vorba de business, fie de schimbări de natură comportamentală, trebuie să se producă de sus în jos.
Cererea de personal pe piața românească e mai mare decât oferta, iar oamenii migrează, căutându-și locuri de muncă mai bune. În aceste situații, există greșeli tipice managerilor români, una este frustrarea pe care o simt atunci când pleacă oamenii din companie, care se resimte și în momentul venirii unui nou angajat, ce întâlnește din partea managerului răceală, iar asta îl face ca în scurt timp să vrea să plece.
O altă greșeală pe care o fac managerii este faptul că nu își țin promisiunile.Mulți manageri, în ”disperarea” de a angaja oameni buni, promit foarte multe lucruri în etapa de recrutare, pe care uită să le mai îndeplinească, de genul avansare rapidă, negociere salarială.
Mulți români au migrat în străinătate
Statul român are potențial privind forța de muncă, însă mulți români au migrat în străinătate, dezamăgiți de sistemul administrativ românesc, de nivelul de trai mizer, sau din lipsa opțiunilor. Ajunși în țările occidentale, muncesc în condiții pe care nu le-ar fi acceptat în România, sunt responsabili și conștiincioși, lucru care nu se întâmplă în țară.
Probabil îmi veți spune că e ușor să analizezi de pe margine, și că în realitate lucrurile stau altfel, iar în Romania, uneori singura modalitate de responsabilizare a angajaților rămâne motivarea negativă ( penalități la salariu, avertismente etc.). Să-și fi pierdut oare românii încrederea și respectul față de angajatori ? Pentru informații și sugestii www.agentierecrutare.ro, telefon 0230/520317, sau email office@agentierecrutare.ro.
consultant – avocat Oana Petruța Chidoveț
Human Resources Consulting
Agenție de recrutare și selecție de resurse umane