Piața de retail din România ar putea crește cu 130% până în 2017



Vânzările din retailul românesc ar putea avansa, în perioada 2007-2017, cu 130%, la peste 72 de miliarde de euro, România fiind, alături de Bulgaria, una dintre piețele cu cel mai mare potențial de creștere în domeniu, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanță Deloitte.
Studiul „Why is the Central European consumer goods and retail sector so interesting?” (De ce este sectorul de bunuri de consum și de retail din Europa Centrală atât de interesant? – n.r.), realizat de Deliotte Business Consulting, analizează, pe baza indicatorilor macroeconomici și datelor referitoare la piața de retail, modul în care ar putea evolua sectorul de retail în regiune în următorii zece ani.
Valoarea pieței de retail în România a fost de 31,2 miliarde de euro în 2007, iar Deloitte estimează în următorii zece ani o creștere de 132%.
Cea mai rapidă dezvoltare a sectorului de retail este estimată, însă, pentru Bulgaria, cu 139% față de vânzările totale înregistrate anul trecut, de 13,7 miliarde de euro.
„Bulgaria și România au cel mai ridicat potențial de creștere în următoarea decadă, cu estimări ale îmbunătățirii indicatorilor din retail cu mai mult decât dublu față de valorile actuale. Țările Baltice au de asemenea previzionate dezvoltări importante, dar anvergura acestor piețe este scăzută. Polonia, un gigant regional, ar putea asista la rândul său la un avans destul de mare, de 71% pentru următorii zece ani, după ce piața poloneză de retail a fost de 140 de miliarde de euro în 2007. Spre comparație, valoarea medie estimată pentru creșterea pieței de retail în țările UE este de 25%”, se spune în studiu.
Analiza arată că anticipările privind evoluția României și Bulgariei sunt determinate de dimensiunile actuale reduse ale celor două piețe, fapt demonstrat de valoarea mică a vânzărilor pe locuitor.
Astfel, vânzările în retail din România reprezintă 31% din media celor 27 de state ale Uniunii Europene, cu 1.447 de euro pe locuitor în 2007, cel mai mic nivel din UE.
În schimb, vânzările per capita din Bulgaria au fost anul trecut de 1.797 de euro, 39% din media UE, iar în Polonia indicatorul s-a situat la 3.674 de euro, 80% din media europeană, conform studiului.
Canalele moderne de comerț se dezvoltă rapid în Europa Centrală, mai ales ca urmare a extinderii agresive a rețelelor de discount. De cele mai multe ori, retailul modern se dezvoltă în detrimentul comerțului tradițional, în special pe segmentul produselor nealimentare.
„România și Bulgaria au, în prezent, cele mai importante investiții în retail din regiune, iar comerțul modern se va dezvolta foarte rapid. Doar în România, în perioada 2007-2008 vor fi finalizate spații comerciale care totalizează peste 750.000 de metri pătrați, ceea ce reprezintă o creștere de 113% față de stocul actual”, se mai precizează în studiu.