Piața auto va stagna în 2006



Piața autovehiculelor noi va oscila în 2006 în jurul nivelului din acest an, de circa 250.000 de unități, pentru că factorii care au influențat avansul din ultimii ani și-au epuizat potențialul, au declarat, luni, agenției MEDIAFAX, reprezentanții industriei auto.
„Elementele care au influențat creșterea pieței, în special în ultimul an, precum aprecierea monedei naționale, cota unică de impozitare, prima de casare și diversificarea ofertelor de finanțare, tind să își diminueze importanța. Efectul psihologic indus de acești factori, și în special de reducerea nivelului impozitului, este pe cale să dipară pe măsură ce populația începe să se familiarizeze cu aceste schimbări, astfel încât în 2006 vânzările de autovehicule noi vor stagna”, consideră directorul general al Renault Nissan România, Nicolas Ianculescu.
Vicepreședintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, apreciază, în schimb, că piața va marca un regres.
„Contrar optimismului afișat de colegii de la Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto, cred că piața nu numai că va stagna în 2006, ba chiar se va restrânge cu 7-10%. În acest an, am asistat la o creștere care ne-a surprins pe toți, dar care nu poate fi una durabilă. Cu toate acestea, există posibilitatea atingerii nivelului din 2005, dacă programul de înnoire a parcului auto va continua”, a apreciat Stroe.
Reprezentanții dealerilor și constructorilor auto consideră că cel mai mare pericol care amenință piața autovehiculelor noi este reprezentat de importurile de mașini second – hand care riscă să sufoce piața românească, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani în Polonia.
„Prin intermediul APIA vom încerca să protejăm comerțul cu mașini noi. Purtăm discuții pentru găsirea celor mai bune soluții și pentru modificarea legislației, astfel încât piața românească să nu fie saturată de importuri masive de mașini second-hand” a mai spus Ianculescu.
Reprezentantul Automobile Dacia susține acest punct de vedere, arătând că piața occidentală este plină de mașini de ocazie (multe dintre ele Euro IV) care pot avea mare succes în România.
Potrivit APIA, vânzările de autovehicule noi vor ajunge în acest an la aproximativ 255.000 de unități (din care 215.000 autoturisme), nivel corespunzător unei valori de 2,5 – 3 miliarde de euro.