Piața auto din România a scăzut în ianuarie cu 23,3%, la 4.220 unități



Vânzările de vehicule au scăzut în ianuarie cu 23,3% față de aceeași lună a anului trecut, la 4.221 unități, iar livrările de autoturisme au coborât cu 21%, la 3.475 de mașini, potrivit datelor remise de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
În luna ianuarie a anului trecut vânzările totale de pe piața auto au totalizat 5.506 unități, din care 4.399 au fost autoturisme.
Piața vehiculelor comerciale s-a diminuat cu 32,3% față de prima lună a anului trecut, de la 1.041 la 705 unități.
În topul celor mai vândute autoturisme Dacia se clasează pe prima poziție, cu 887 unități vândute (25% din total), urmată de Volkswagen (478 unități), Skoda (325 unități), Ford (222 unități) și Renault (217 unități).
În funcție de modele, Dacia Logan rămâne cel mai vândut, urmat de Duster, Skoda Octavia, Volkswagen Golf și Logan MCV.
Producția de vehicule a înregistrat o creștere de 4,6%, la 25.928 unități, cu +4,4% la autoturisme (24.747 unități) și +9,1% la vehiculele comerciale, acestea din urmă pe un volum total de 1.181 unități.
„În condițiile unei cereri interne extrem de reduse, este de remarcat faptul că peste 99% din producție a fost exportată”, se arată într-un comunicat al APIA.
Astfel, exporturile au înregistrat un avans de 6,5 % față de ianuarie 2011, de la 24 257 unități la 25.832 vehicule, din care 24.666 au fost autoturisme (+4,9%) și 1.166 vehicule comerciale (+56.7%).
Cel mai căutat model la export în ianuarie a fost Dacia Duster (12.116 unități), urmat de Sandero (6.699 unități) și Logan MCV (3.005 unități).
Pe de altă parte, importurile au scăzut cu 19%, de la 4.011 unități la 3.250 autovehicule, din care 2.588 au fost autoturisme (-22,5%) și 621 vehicule comerciale (+2,8%).
APIA arată că piața auto va fi influențată în acest an, în mod pozitiv, de introducerea deductibilității TVA într-un procent de 50%, precum și de eventualitatea reluării Programului Rabla.
Ca impact negativ, asociația are în vedere reducerea taxei de poluare pentru autovehiculele cu norme de poluare inferioare Euro 4.
„De asemenea, influențe importante (pozitive sau negative) pot apare ca urmare a situației economice generale, la nivel european și/sau autohton. Ca urmare, sunt condiții, dar și incertitudini ca livrările să înregistreze ușoare creșteri față de volumele din 2011”, se arată în comunicatul APIA.