Controlul național la comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a evidențiat că 18 dintre acestea funcționează cu avize vechi de la Ministerul Muncii, în condițiile în care, în majoritatea cazurilor, componența lor s-a modificat în ultimul an, arată un raport obținut de MEDIAFAX.
Rezultatele controlului desfășurat la nivel național pentru verificarea modului de organizare și funcționare al comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap și al serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap din cadrul consiliilor județene și ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București indică o serie de deficiențe nu numai în organizarea și funcționarea comisiilor în procesul de evaluare a persoanelor cu dizabilități, ci și în asigurarea accesului acestora în clădirile în care funcționează comisiile, relevă raportul.
În ceea ce privește organizarea și funcționarea comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap (CEPAH), s-a constatat că toate cele 47 de comisii verificate funcționează în baza hotărârilor consiliilor județene, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București.
Dintre acestea, 26 de comisii funcționează cu avizul actualizat al ministerului, trei comisii (Mureș, Sibiu și Mehedinți) au solicitat avizul anterior controlului, în prezent fiind în curs de soluționare, iar celelalte 18 comisii au avize foarte vechi, obținute în anii 2004-2008, deși, în majoritatea cazurilor, componența lor s-a modificat în ultimul an.
Astfel, funcționează fără avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) comisiile din județele Arad, Argeș, Bistrița Năsăud, Brăila, Brașov, Botoșani, Buzău, Constanța, Covasna, Dolj, Neamț, Prahova, Sălaj, Tulcea, Vâlcea și Vrancea, precum și două din București – sectorul 4 și sectorul 5.
Corpul de control a mai constatat că, la nivel județean, secretariatele comisiilor de evaluare funcționează cu un număr diferit de persoane, respectiv între unu și șapte angajați.
Din această cauză, în județele în care există un număr redus de personal, s-au constatat întârzieri în întocmirea și transmiterea documentelor comisiei, în această situație fiind județele Bistrița-Năsăud, Ilfov, Maramureș și Sălaj.
Referitor la organizarea și funcționarea serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap (SEC), verificările au arătat că în opt județe (Brașov, Giurgiu, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Olt, Suceava, Teleorman), precum și în sectoarele 1, 3 și 5 ale Municipiului București, serviciile de evaluare complexă nu cuprind toate categoriile de specialiști prevăzute de lege.
Astfel, județul Olt nu are ocupate posturile de psiholog, medic și asistent social, în Mehedinți și Tulcea nu sunt ocupate cele de medic, în Giurgiu comisia funcționează fără asistent social și medic, în Maramureș, fără psiholog, iar asistentul social are doar atribuții delegate, în timp ce în Covasna nu există medic, iar postul de psiholog funcționează cu jumătate normă.
De asemenea, în Botoșani, postul de medic este vacant, atribuțiile fiind îndeplinite de medicul din cadrul comisiei de evaluare a copilului, iar în Bistrița-Năsăud patru persoane efectuează în mod curent evaluarea solicitanților, în condițiile în care, din cele 10 posturi aprobate, sunt ocupate doar șase, două dintre ele chiar de către directorii interimari ai Direcției Generale Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC). „Mai mult, postul de medice ste ocupat cu jumătate de normă, iar serviciul funcționează fără asistent social”, se arată în raport.
Controlul dispus de ministrul Muncii a mai identificat nereguli și în procesul de evaluare a persoanelor cu dizabilități.