Peste 76% dintre români și-au redus consumul sau au ales produse ieftine, din cauza crizei



Peste 76% dintre români și-au redus în acest an consumul sau au cumpărat produse mai ieftine, din cauza crizei, iar cei mai mulți au fost afectați de creșterea prețurilor și reducerea salariilor, potrivit unui studiu realizat de firma MEDNET Marketing Research Center.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ pentru București și orașele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23-30 noiembrie. Au fost intervievate telefonic 802 persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 de ani, iar marja de eroare este plus/minus 3,45%, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare.
Rezultatele studiului arată că 22,8% dintre respondenți nu și-au modificat comportamentul de consum, în timp ce 76,6% și-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45% au cumpărat aceleași produse, dar în cantitate mai mică, 11,8% au cumpărat produse mai ieftine, dar în aceeași cantitate, iar 19,8% au cumpărat produse mai ieftine și în cantitate mai mică).
Studiul mai arată că efectele crizei sunt din ce în ce mai prezente în viețile românilor. Astfel, 47,6% dintre persoanele intervievate au afirmat că sunt afectate de criză în mare și foarte mare măsură, comparativ cu un procent mai scăzut, de 36,4%, anul trecut.
Principalele efecte pe care criza economică le-a avut asupra familiilor respondenților (studiul a vizat familiile extinse) au fost creșterea prețurilor (76,2%), reducerea salariului sau a câștigurilor salariale (47,5%), pierderea locului de muncă (17,4%) și în egală măsură pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale și creșterea ratelor la credite datorită devalorizării leului (câte 14,4%).
Firma MEDNET Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piață din anul 2000.