Peste 6.000 de elevi din 506 de școli aflate în județele Călărași, Cluj, Iași, Sibiu și Mehedinți s-au „împrietenit” cu matematica și științele, în cadrul unui proiect unic în România, potrivit inițiatorilor, derulat pe parcursul a trei ani.
Peste 500 de profesori au intrat, în urmă cu trei ani, în proiectul cu fonduri europene MaST (matematică și științe), ce are ca scop creșterea interesului elevilor față de studiul științelor, orele acestor discipline fiind considerate neatractive de către majoritatea școlarilor.
Astfel, elevii au fost cooptați în acest proiect, în care, prin ateliere de inovare și creativitate organizate în afara orelor de curs, au reușit să înțeleagă matematica, fizica, chimia, biologia și tehnologia informațională, raportate la lumea înconjurătoare.
Inițiatorul proiectului este Inspectoratul Școlar Călărași, prin profesorul Klaus Nicolae Micescu, care, împreună cu inspectoratele școlare din Cluj, Iași, Sibiu și Mehedinți, dar și cu sprijinul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), al Asociației pentru educație și știință „Hermann Oberth” din București și al Centrului de Didactica Științelor Naturii al Școlii Pedagogice Superioare din Klagenfurt – Austria, au reușit să arate elevilor o altă față a științelor pentru care ei manifestau, până atunci, un interes scăzut.
Tot în cadrul proiectului a fost elaborat un ghid al atelierelor de inovare și creativitate MaST, în care sunt prezentate modelele prin care elevii au reușit să înțeleagă mai bine științele.
Printre proiectele elaborate de elevi, împreună cu profesorii, în cadrul atelierelor se numără unul dedicat energiei „curate”, „Școala verde” – care se referă la utilizări practice ale fizicii, chimiei și biologiei în satul românesc -, „Sono MaST” – care presupune găsirea unor soluții optime pentru îmbunătățirea acusticii sălii de sport, folosind materiale accesibile, și determinarea cantității de praf din aerul sălilor de clasă.
În cadrul proiectului au fost inițiate 300 de ateliere de inovare și creativitate, iar 150 de unități de învățământ au primit titlul de școală MaST Top.
Pornind de la rezultatele obținute în proiect, reprezentanții celor cinci județe au întocmit unb manifest intitulat „Învăț MaST în atelierele de inovare și creativitate”, prin care cer Ministerului Educației introducerea acestor ateliere în programa școlară națională.
„Vorbim despre o experiență unică în sistemul de învățământ românesc, respectiv realizarea acestor ateliere de inovare și creativitate MaST, respectiv Școala MaST Top, în care peste 6.000 de elevi au acceptat să vină, peste programul de la clasă, pentru a învăța matematică, fizică, chimie raportate la mediul înconjurător”, a explicat profesorul Klaus Nicolae Micescu.
Potrivit profesorului Micescu, aceste modele trebuie aplicate încă din clasa I, și nu în liceu. „Nu trebuie să stăm 12 ani să facem cu tabla și creta matematică, fizică și chimie, care oricum nu sunt pe înțelesul copiilor și nici plăcute de către ei, ci trebuie să organizăm ateliere în care aceste discipline să fie predate mai prietenos. În opinia mea, ideea de a lucra după manuale este depășită”, consideră acesta.