Peste 51.000 de apeluri au fost înregistrate la Telefonul Copilului, în primele șase luni ale anului, în această perioadă constatându-se o creștere cu 23,21 la sută a cazurilor de abuz, iar în 2.596 de situații a fost necesară intervenția autorităților, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.
Asociația Telefonul Copilului informează că, în prima jumătate a acestui an, au fost înregistrate 51.059 de apeluri la numărul 116 111, iar dintre acestea, au fost identificate 2.569 de cazuri care au necesitat și intervenția instituțiilor abilitate, pe lângă consilierea și monitorizarea continuă a specialiștilor organizației neguvernamentale.
„Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2012, baza de date a Asociației Telefonul Copilului arată o creștere de 23,21 la sută a numărului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate”, se arată în comunicatul transmis agenției MEDIAFAX.
Potrivit sursei citate, cifrele din primele șase luni sunt îngrijorătoare, fiind semnalate 1.154 de cazuri de abuz asupra copilului și violență în familie, cele mai grave forme de abuz fiind: molestarea fizică (33,80 la sută), neglijarea (22,01 la sută) și abuzul emoțional (9,62 la sută).
O creștere îngrijorătoare a fost înregistrată și în cazul numărului de cazuri de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin muncă, cerșetorie și trafic de minori a înregistrat, în total fiind semnalate 134 de astfel de situații, cu 42,55 la sută mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut.
În 15,34 la sută din apelurile înregistrate la 116 111, părinții au solicitat consiliere juridică pentru încredințarea copilului, alocații și indemnizații, pensia alimentară, menținerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obținut încredințarea copilului, ordonanța președințială, părăsirea țării cu un minor, înregistrarea tardivă a nașterii, precum și drepturile copilului.
Mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce privește cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural (38.03 la sută), alte 37,02 la sută dintre situații fiind din urban iar în aproape un sfert dintre apeluri a fost solicitată confidențialitatea.
Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia
„Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (21,87 la sută), urmată de Moldova (14,91 la sută), Transilvania (11,64 la sută), București (11,60 la sută), Oltenia (11,25 la sută), Dobrogea (4,95 la sută), Banat (3,62 la sută), necunoscut (20,16 la sută). În ceea ce privește repartizarea pe județe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din județele Buzău, Constanța, Iași, Teleorman, Olt, Vrancea, Vâlcea, Prahova, iar cele mai puține au fost sesizate din județele Sălaj, Harghita, Tulcea, Alba, Covasna, Satu Mare, Bihor, Bistrița-Năsăud”, se arată în comunicatul transmis agenției MEDIAFAX.
Problemelor de ordin psihologic, nevoia de comunicare, neînțelegerile cu părinții sau relația deficitară copil sunt principalele motive pentru care copiii sau părinții au apelat la numărul gratuit 116 111.
„Conform datelor centralizate de Asociația Telefonul Copilului la nivelul serviciului 116 111: depresia, tulburările de comportament, gândurile suicidale, automutilarea totalizează 30,27 la sută din numărul apelurilor copiilor, principalele cauze identificate pe parcursul consilierii fiind lipsa părinților (părinți plecați în străinătate), neînțelegeri cu părinții, abuzul fizic și neglijarea în familie, decesul părinților, probleme sentimentale și «bullying», fenomen existent atât în mediul școlar, cât și în mediul online. Fenomenul bullying este reprezentat de agresiunea verbală, fizică, emoțională, intimidarea, amenințarea asupra unui copil, fenomen care nu este recunoscut în mediul școlar, așadar și soluțiile anti-bullying sunt ignorate”, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, dependența digitală reprezintă un alt fenomen în creștere în rândul copiilor, în 12,51 la sută din numărul total al apelurilor copiilor, tulburările de comportament având drept cauză și dependența de dispozitive digitale precum: smartphone, iPad, jocuri virtuale.
La începutul apelului telefonic, 26,08 la sută dintre copii simțeau tristețe și singurătate, 16,21 la sută frică și anxietate, 11,08 la sută apăsare, 7,57 la sută frustrare și depresie.
Număr tot mai mare al copiilor vulnerabili
„Tristețea și singurătatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea și depresia s-au manifestat la cei care nu aveau o relație bună cu părinții, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz și violență domestică”, se mai arată în comunicat.
„Ceea ce este îngrijorător este faptul că există tot mai mulți copii în România privați de adăpost, hrană și educație, iar acest fapt ne este prezentat în fiecare zi la celălalt capăt al firului. Așadar, numărul tot mai mare al copiilor vulnerabili cu care comunicăm la telefonul copilului reprezintă un fenomen pe care îl aducem cu transparență în atenția familiilor și a instituțiilor statului, care trebuie să facă din asigurarea îndeplinirii drepturilor copilului o prioritate. Eșecul în protejarea copiilor față de nenumărate amenințări la care sunt expuși mereu va avea un impact negativ major asupra dezvoltării lor și a societății în viitor”, precizează directorul executiv de la Asociația Telefonul Copilului, Cătălina Florea.