Proiectul „Învăț să nu fiu sărac”, inițiat de Fundația FARA și realizat cu sprijinul United Way Romania și Profi, proiect de care au beneficiat peste 490 de persoane defavorizate din județul Suceava, s-a încheiat la începutul acestui an. Pe parcursul întregului an 2018, acest proiect a lăsat o amprentă vie peste comunitățile în care educația reprezenta doar un concept abstract.
„2018 a fost anul în care 175 de elevi s-au îndrăgostit de școală, anul în care familiile acestor elevi au primit susținerea și suportul necesar spre înțelegerea importanței educației pentru viitorul copiilor lor”, au spus reprezentanții FARA. Cei mai mulți copii săraci ajutați în cadrul proiectului provin din comunele Preutești (satele Bahna Arini, Basarabi etc.) și Baia (satele Baia, Bogata).
„Sărăcia le îngreunează și, de multe ori, le împiedică oamenilor accesul la educație”
În județul Suceava, oportunitățile economice și de infrastructură sunt limitate. Multe familii și în special copiii sunt afectați de rata ridicată de șomaj, consumul de alcool, violența domestică și destrămarea familiei în urma plecării unuia sau a ambilor părinți la muncă în străinătate. Drept urmare, multe familii sunt în imposibilitatea de a-și sprijini copiii în procesul educațional, iar rata abandonului școlar, începând încă de la nivelul școlii primare, este foarte mare.
„Cercetările au arătat că sărăcia le îngreunează și, de multe ori, le împiedică oamenilor accesul la educație. Pe de altă parte, se consideră că cei care beneficiază de educație sunt mai puțin expuși riscului sărăciei. Așadar educația, încă de la nivelul ciclului primar, joacă un rol vital în ruperea acestui cerc vicios. Programul inițiat de Fundația FARA și desfășurat cu ajutorul și susținerea United Way Romania și Profi a avut ca scop reducerea abandonului școlar și menținerea copiilor în învățământul primar”, sunt de părere inițiatorii programului social.
Suport educațional pentru efectuarea temelor
Unul dintre obiectivele proiectului „Învăț să nu fiu sărac”, inițiat de FARA, a fost oferirea de suport educațional pentru efectuarea temelor. Activitățile educaționale s-au desfășurat sub îndrumarea cadrelor didactice din cadrul programului, pe baza unui curriculum adaptat. Copiii au participat la activitățile instructiv-educative câte trei ore pe zi pentru a recupera decalajele de cunoștințe și pentru a corecta dificultățile de limbaj.
Activitățile au fost centrate pe grupuri mici în funcție de vârstă și cunoștințe, cu focalizare pe anumite arii curriculare (matematică, limba română, științe etc.). Un alt scop atins de organizatorii programului social a fost oferirea de oportunități suplimentare de învățare prin crearea de contexte noi. Copiii au beneficiat de activități de socializare, activități extrașcolare care au fost organizate de către Fundația FARA în parteneriat cu alte instituții. S-au organizat vizite la muzeu, tabere școlare, excursii etc.
Fundația FARA le-a oferit copiilor o masă caldă pe zi la școală
Nu au fost neglijate nici familiile copiilor defavorizați. Li s-a oferit un suport pentru a asigura copiilor un mediu propice dezvoltării armonioase. Asistenții sociali, împreună cu mediatorii sociali, au identificat problemele existente în familiile copiilor și au stabilit un program de intervenție adaptat nevoilor reale (rechizite, haine, medicamente, produse de curățenie etc.). Pe parcursul anului 2018, copiii au primit din partea Fundației FARA o masă caldă pe zi la școală, prilej cu care au deprins și norme de comportare civilizată în societate.
„Prevenirea abandonului școlar și eradicarea sărăciei prin educație sunt azi programe de succes din cadrul Fundației FARA, însă nu ar fi fost posibile fără sprijinul celor care își dedică întreaga viață celui mai nobil dintre scopuri, acela de a ajuta. Le mulțumim celor de la United Way Romania și de la Profi, fără de care acest program nu ar fi fost un succes”, au transmis reprezentanții FARA.