Peste 400 de elevi suceveni au abandonat studiile în anul școlar 2024–2025, iar un număr aproape dublu este la un pas să renunțe la frecventarea școlii.
Sunt cele mai recente date colectate de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava din întreg județul, informații care vor sta la baza unui nou proiect pregătit de instituție, pentru combaterea abandonului școlar.
Mai exact, IȘJ a transmis că la finalul anul școlar 2024 – 2025, numărul cazurilor de abandon școlar a fost de 429. De asemenea, numărul cazurilor cu risc de abandon, în pericol să părăsească școala, a fost de 838.
IȘJ a identificat și o serie de cauze care contribuie la apariția acestor cazuri de abandon.
Situația materială precară, precum și relațiile disfuncționale din familie (obligarea copiilor să muncească, să îngrijească frați mai mici, relații tensionate între adulți) sunt principalele cauze care îi determină pe elevi să abandoneze cursurile.
Pondere mare în această decizie a elevilor o au și dezinteresul părinților față de activitatea școlară și nivelul scăzut de educație al acestora.
Sunt și o serie de cauze care țin de școală care îi fac pe elevi să abandoneze sistemul – lipsa de motivație, cursuri lipsite de creativiate, atitudinea necorespunzătoare a unor profesori, informații puține privind oportunitățile educaționale și profesionale.
Reprezentanții Inspectoratului Județean au mai punctat o serie de cauze ce țin de fiecare elev în parte: atitudinea lui față de școală, starea fizică sau emoțională, toleranța la eșec, potențialul intelectual, lipsa încrederii în propriile capacități, dificultăți de învățare.
Alte cauze fac referire la mediul socio-cultural: anturajul lor sau al părinților, migrația părinților, distanța față de școală, tradiții sau norme culturale.
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava a demarat în acest an școlar un proiect de prevenire a abandonului școlar, un demers care va analiza datele din școlile sucevene și va propune soluții pentru combaterea acestuia.
Planul propus pentru următorii trei ani școlari implică: constituirea unei comisii de abandon școlar la nivelul instituției, lansarea și organizarea de către IȘJ a unor noi proiecte educaționale, realizarea unei analize detaliate a fenomentului de părăsire timpurie a școlii și identificarea unor măsuri eficiente pentru prevenirea și compaterea fenomenului.