Cum în rețeaua școlară din întreg județul funcționează doar 90 de microbuze școlare, copiii care sunt transportați zilnic de la școală acasă ar trebui să se simtă norocoși că au parte de curse sigure și gratuite. Cu toate acestea, pentru zeci de elevi ai Școlii Gimnaziale „Ion Muceleanu” Fântâna Mare, drumul de la școală acasă și invers reprezintă o adevărată aventură, una deosebit de primejdioasă și, nu în ultimul rând, ilegală. La o singură cursă, microbuzul școlar din Fântâna Mare transportă de două ori mai mulți elevi decât prevede legea, mai exact, pe cele 16 locuri ale mașinii (dintre care două sunt ocupate confortabil de doi profesori) sunt burdușiți peste 30 de elevi.
Șoferul – „Așa mai facem o economie, de aici pleacă toate treaba”
În fiecare zi, în jurul orei 12.00, elevii din clasele primare ale școlii din Fântâna Mare termină cursurile. Transformați în navetiști încă de la 6 ani, zgribuliți și nerăbdători să ajungă acasă, fie la Spătărești, fie la Cotu Băii, micuții așteaptă ciorchine în fața unității, însoțiți de câțiva dascăli. La un simplu calcul ar fi nevoie de cel puțin două curse ale microbuzului școlar pentru ca cei mici să ajungă în siguranță și în condiții măcar decente, acasă.
Spre stupoarea privitorilor străini de cele se întâmplă zi de zi la școala din comună, toți copiii se calcă în picioare pentru a prinde un loc în mașină. În cele din urmă, cu toți răzbesc să urce, iar aglomerația abia permite ca ușa microbuzului să fie închisă. Profesorii școlii și copiii par a fi obișnuiți cu scenariul, iar umplerea până la refuz a microbuzului pare că ține de normalitate la școala din Fântâna Mare.
Norocoșii prind locuri pe scaune, în vreme ce ceilalți cad pradă îmbrâncelilor și ghionturilor colegilor mai mari. Cei mai mulți stau câte doi pe un scaun, unii se țin în brațe, asta pentru a face loc și colegilor care stau în picioare.
Întrebat despre situație, șoferul Ilie Constantin spune că a încărcat doar 17 copii. „Nu îi iau pe toți odată, sunt prea mulți. Facem mai multe transporturi”, spune acesta. Înțelegând că nu poate drege busuiocul, șoferul recunoaște că numărul elevilor transportați este într-adevăr prea mare în comparație cu capacitatea mașinii, justificând această practică printr-un singur cuvânt – economisire.
„Mulți au locuri, dar stau în picioare, sunt copii, ce să le faci? De când cu democrația asta. Dar merg încetul, fără viteză. Așa mai facem o economie, de aici pleacă toate treaba. Totul se limitează la economisirea de bani”, spune șoferul.
Regulamentul privind utilizarea microbuzelor școlare prevede că numărul de elevi transportați într-o cursă nu poate depăși numărul locurilor.
„Când șoferul are treabă acasă, ia și peste 40 de elevi la o cursă”
Microbuzul supraîncărcat are prima oprire în Cotu Băii, sat unde coboară un grup de câțiva elevi navetiști.
Întrebat despre cum merg de la școală acasă, unul dintre elevi ne-a spus: „Ne-a băgat pe toți odată. Ne-am călcat pe picioare și pe unul mic l-a călcat un coleg pe cap. Azi s-a întâmplat. A căzut jos și l-a călcat. În spatele mașinii, copiii se bat, se împing”.
Elevul mai povestește că în zilele în care „nea Costică” are de lucru acasă, 40-50 de elevi sunt îndesați în mașină pentru a mai scuti un drum. „Ca să scape. El ne-a zis că nu consumă motorina pe drumul nostru”. Mai mult de atât, copiii reclamă faptul că șoferul nu urmează traseul complet, iar mulți dintre ei sunt nevoiți să mai parcurgă câteva sute de metri pentru a ajunge acasă.
Autoritățile locale spun că aglomerația surprinsă de reporterii Monitorului a fost „o întâmplare”
Pentru primarul Vasile Mucilenița, scenele cu elevi burdușiți în mașina școlii aproape că sunt o necunoscută. De cealaltă parte, directorul școlii, Andreea Andrei, susține că șoferul a transportat câțiva elevi care locuiesc în Fântâna Mare și care teoretic ar trebui să meargă pe jos acasă, și de aceea s-a întâmplat ca microbuzul să fie mai aglomerat în această zi. Cei doi ne dau asigurări că astfel de situații nu au loc zilnic, iar aglomerația surprinsă de reporterii Monitorul a fost o întâmplare sau „un accident”.
Conform edilului comunei, „atâta vreme cât copiii sunt duși la timp, în locul care trebuie și în condiții normale este corect. Că s-au urcat 20 în loc de 16 este o încălcare a legii, dar nu atât de flagrantă. Nu cred că era mai bine dacă erau nevoiți să meargă pe jos, prin frig”.
Preocupați de cine a adus la cunoștință această situație presei, cei doi susțin că reclamația telefonică ce a informat reporterii Monitorului cu privire la situația din Fântâna Mare a fost „din rea voință” și care nu se confirmă.
Inspectoratul Școlar Județean Suceava a mai cerut 31 de microbuze
Județul Suceava are în dotare 90 de microbuze școlare, din gama Fiat și Ford, acestea fiind achiziționate în anul 2006. Sunt insuficiente, astfel că Inspectoratul Școlar Județean Suceava a trimis la Ministerul Educației o cerere prin care solicită suplimentarea mașinilor cu încă 31.
Acestea vor fi utilizate în unitățile din Baineț – Mușenița, Liteni, Udești, Manolea – Forăști, Pleșești – Vulturești, Moldovița, Valea Moldovei, Horodnic de Jos, Șcheia, Dorna Candrenilor, Putna, Berchișești, Cornu Luncii, Iacobeni, Neagra Șarului, Siret, Milișăuți, Gălănești, Moldova Sulița, Ipotești, Rîșca, Burla, Vadu Moldovei, Adâncata, Staja, Dolhasca, Măriței, Ilișești, Rădăuți, Pîrteștii de Sus, Drăgușeni.
Nici comunele care dețin microbuze școlare nu stau pe roze. Unitățile dotate cu mașini au semnalat probleme care creează dificultăți în asigurarea transportului școlar. Astfel directorii de școli au reclamat gradul ridicat de uzură, vechimea în exploatare și deteriorarea continuă din cauza drumurilor impracticabile parcurse în traseele pe care circulă.
Aceștia au mai informat Inspectoratul cu privire la numărul mare de elevi transportați și numărul mare de curse și de kilometri parcurși zilnic.
Directorii au mai semnalat inexistența posturilor de șoferi, acest fapt determinând diferite forme improprii de utilizare a acestor mașini de către comunitățile respective, cum ar fi: personal din școală angajat pe alte posturi, angajarea unor persoane cu contract de prestări servicii de către primării sau angajări pe norme diminuate, în condițiile unui program de normă întreagă.

