Peste 22.000 de surdomuți cer sprijin autorităților pentru a putea fi înțeleși când sună la 112



Peste 22.000 de surdomuți cer sprijin autorităților pentru susținerea unui proiect, pilotat deja în școlile speciale din opt județe, pentru ca apelurile lor, în caz de urgență, să poată ajunge și să fie înțelese în dispeceratele 112, a declarat, luni, președintele unei asociații de profil.
„Două proiecte premiate la Gala Societății Civile, apreciate chiar de premierul Victor Ponta printr-o scrisoare de felicitare, pot muri astăzi, impactul fiind unul negativ asupra a 22.000 de surdomuți. Împreună cu profesioniști din Serviciul de Telecomunicații Speciale, am găsit soluții tehnice pentru ca apelurile surdomuților să poată ajunge și să fie înțelese în Dispeceratele 112. Numărul beneficiarilor a crescut, dar bugetul este prea mic pentru plata susținerii la nivel național a acestui proiect. Legislația există, dar nu este creată forma legală de plată a interpreților autorizați. Mai mult, un surdomut, din ajutorul acordat de stat, de 234 de lei, nu-si poate cumpăra un telefon prin care sa poată face și apeluri video în caz de urgență și nici nu poate suporta costul unui abonament”, a spus, luni, președintele Asociației 1 Iunie 2001″, Ionica Tarău.
Potrivit acesteia, apelul persoanelor cu deficiențe de auz și vorbire rămâne un semnal de alarmă pentru cei care pot face ca serviciul 112 să poată funcționa și pentru cei fără glas. Majoritatea celor peste 22.000 de oameni în această situație sunt elevi care învață în școli speciale.
„Avem aproape 30 de apeluri pe lună pentru cazuri extreme, cum ar fi cel al unui operat pe inimă căruia i s-a făcut rău, are tensiune mare, nu mai poate merge, a căzut pe stradă sau a fost lovit de colegi. Acest proiect pilot, organizat în școlile speciale din Buzău, Suceava, Cluj, Craiova, Vrancea, Galați și Iași, trebuie extins. Acești oameni au mare nevoie de ajutor”, a explicat Tarău.
Președintele de la „1 Iunie 2001” a mai spus că asociația, împreună cu Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Neron Lupașcu” Buzău, a inițiat, în februarie 2010, primul program educativ pentru persoane deficiențe de auz și de vorbire. Ca urmare a multor situații identificate în perioada 2008-2010 de către specialiști și profesioniști în comunicarea prin limbajul semnelor, s-a format prima echipă din România de preluare a apelurilor de urgență de la surdomuți prin telefonia video și transferarea cazurilor către dispeceratele 112.
Dupa trei ani de investiții, în noiembrie 2011, s-a semnat prima colaborare cu Ministerul Muncii și Serviciul de Telecomunicații Speciale. „Proiectul a prins contur în județe Buzău, Suceava, Cluj, Craiova, Vrancea, Galați și Iași, inițiatorii proiectului fiind nonstop la dispoziția celor fără auz și comunicare verbală, prin câteva telefoane și câțiva angajați. Parțial, am fost sustinuți cu aparatura necesară, abonament la telefoane și plata unor salariați. În 2011, s-a lucrat la baza de date din care s-a identificat, cu fiecare Direcție Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, numărul real de persoane care au deficiențe de comunicare verbală”, a mai spus Tarcău.
Potrivit reprezentantului societății civile, principala problemă privind continuarea proiectului este cea de ordin financiar. „Apelurile surdomuților sunt preluate de interpreții autorizați ai asociațíei și de fiecare dată am ajuns în același timp cu ambulanța la locul unde se afla persoana cu deficiențe de auz și de vorbire, pentru a traduce echipajului de intervenție problemele acesteia. (…) Parteneriatul public-privat există, însă nu există sursa financiară pentru ca acei peste 22.000 de cetățeni surdomuți să poată apela gratuit la serviciul 112 „, a conchis Ionica Tarău.