Personalul din instituțiile de spectacole și concerte va fi evaluat și salarizat prin noi norme



Personalul de specialitate din instituțiile de spectacole și concerte va fi evaluat și salarizat pe baza unor noi norme, raportate în principal la volumul de muncă și calitatea activității, angajații având dreptul să opteze pentru o perioadă de trei ani între noul și vechiul sistem de remunerație. Evaluarea va fi realizată pe naza unor criterii cantitative și calitative, conform unei hotărâri aprobate, miercuri, de Guvern.
Documentul stabilește principiile, regulile și procedurile de evaluare anuală a personalului de specialitate încadrat cu contract individual de muncă, necesare determinării normei de muncă și salariului pentru perioada de referință, cuprinsă între 1 septembrie a anului în curs și 31 august a anului următor.
Evaluarea cantitativă constă în stabilirea volumului de muncă pentru perioada de referință, rezultat din producțiile artistice noi și din cele prezentate în reluare. În vederea stabilirii volumului de muncă, directorul general sau directorul fiecărei instituții de spectacole sau concerte are obligația de a configura repertoriul din perioada de referință, în acord cu prevederile contractului de management și luând în considerare propunerile regizorilor artistici sau dirijorilor.
În urma configurării repertoriului, conducerea executivă calculează numărul serviciilor – constând în repetiție, repetiție generală și spectacol sau concert – din fiecare producție artistică. Atribuțiile, sarcinile și activitățile rezultate din servicii, specifice fiecărei categorii profesionale, sunt stabilite în regulamentul de organizare și funcționare a instituției de spectacole sau concerte iar atribuțiile, sarcinile și activitățile fiecărui salariat sunt prevăzute în fișa postului acestuia.
După stabilirea volumului de muncă pentru fiecare salariat, va fi calculat punctajul individual, rezultat din aplicarea coeficienților de serviciu sau, după caz, de producție și a coeficienților de complexitate, la numărul de servicii corespunzătoare salariatului. Coeficienții menționați reprezintă constante pe care actul normativ le stabilește pentru categoriile de personal, în funcție de tipul producției artistice, respectiv nouă sau prezentată în reluare.
După calcularea punctajelor individuale, sunt stabilite, pentru următoarea perioadă de referință, limitele normei de muncă necesare încadrării în categoria I, respectiv II din grila de salarizare. Încadrarea personalului artistic și tehnic cu normă întreagă sau fracțiune de normă se realizează prin raportarea punctajului individual la punctajul de referință, care se stabilește diferențiat la instituțiile de concerte față de cele de spectacole.
Astfel, în cazul instituțiilor de spectacole punctajul de referință este obținut printr-un calcul care ține cont de punctajul mediu pe fiecare producție artistică, în baza punctajelor individuale ale personalului artistic sau tehnic de specialitate pe producția respectivă. În cazul instituțiilor de concerte punctajul de referință pentru personalul artistic de specialitate este stabilit de către consiliul administrativ, la propunerea conducerii executive, cu avizul conform al consiliului artistic.
Personalului artistic de specialitate din ambele tipuri de instituție îi pot fi atribuite sarcini complementare, punctajul acestora adăugându-se la punctajul individual, anterior evaluării cantitative. Punctajul sarcinilor complementare nu poate depăși 50% din punctajul individual, în cazul artiștilor interpreți, sau poate ajunge până la 70% din valoarea acestuia, în cazul salariaților care ocupă funcția de regizor artistic, coregraf sau scenograf.
Evaluarea calitativă a fiecărui salariat constă în aprecierea activității anterioare, conform procedurilor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al fiecărei instituții de spectacole sau concerte. Propunerea privind aprecierea activității anterioare a personalului tehnic sau artistic este întocmită de coordonatorul fiecăreia dintre cele două categorii de personal iar, în cazul personalului administrativ de specialitate, de către șeful ierarhic superior.
Valoarea aprecierii activității anterioare se aplică punctajului individual, determinând menținerea, majorarea sau diminuarea acestuia. Din aplicarea valorii calitative la punctajul individual rezultă valoarea punctajului individual final, care determină salariul de bază pentru perioada de referință și încadrarea salariatului în categoriile de grilă.
Actul normativ mai precizează modul în care se calculează valoarea punctului de salariu corespunzător categoriei de personal și celei de studii, precum și modalitatea de calcul a salariului individual de bază.
La stabilirea salariului personalului artistic de specialitate se are în vedere cesiunea drepturilor de autor și a celor conexe pentru exploatarea producțiilor artistice din perioada de referință, drepturile menționate urmând să fie prevăzute expres în contractul individual de muncă.
Conducerea executivă este obligată să comunice personalului de specialitate rezultatul evaluării și salariul de bază până în data de 15 iunie a fiecărui an iar salariatul trebuie să înștiințeze instituția cu privire la acceptul sau refuzul condițiilor raportului de muncă pentru perioada următoare, în termen de 15 zile calendaristice de la primirea rezultatului evaluării.
Documentul aprobat de Guvern se referă și la alte drepturi salariale de care poate beneficia personalul de specialitate din instituțiile de spectacole și concerte. Astfel, pentru activitate solistică pot fi acordate indemnizații al căror cuantum va fi stabilit de consiliul administrativ, la propunerea regizorului artistic, a dirijorului sau a coregrafului, nominalizarea beneficiarilor precum și stabilirea procentului indemnizației urmând să se aprobe trimestrial, prin hotărâre a consiliului administrativ.
Pentru personalul administrativ de specialitate, cuantumul indemnizațiilor de conducere specifice pentru perioada de referință se stabilește distinct, de către directorul general sau directorul instituției, cu aprobarea autorității în subordinea căreia funcționează aceasta. Personalul de specialitate din instituțiile de spectacole sau concerte mai poate beneficia de sporuri, majorări salariale și stimulente constând în prime, salarii de merit și tichete cadou.
Salariile de bază ale directorilor generali sau directorilor instituțiilor menționate se stabilesc în conformitate cu prevederile Ordonanței 26/2005 privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare.
În cazul în care cheltuielile de personal necesare, rezultate în urma evaluării, depășesc bugetul aferent pentru perioada de referință, valoare punctului de salariu se poate diminua corespunzător, în baza hotărârii consiliului administrativ.
Îndeplinirea obligațiilor profesionale de către personalul de specialitate va fi certificată lunar de către șefii ierarhici direcți și va fi menționată în propunerile de evaluare calitativă.
Actul normativ mai conține dispoziții tranzitorii referitoare la aplicarea noilor norme metodologice pentru perioada de referință 2008-2009 și, de asemenea, permite salariaților să opteze pentru actualul sistem de evaluare și salarizare, reglementat de HG 125/1999, pe o durată de trei ani.
Normele metodologice stabilite prin hotărârea adoptată, miercuri, de Guvern vor intra în vigoare în termen de trei zile de la data publicării lor în Monitorul Oficial iar, în termen de 120 zile de la publicare, instituțiile de spectacole sau concerte sunt obligate să își modifice și completeze regulamentele de organizare și funcționare, conform noilor prevederi.
Suplimentar față de normele metodologice menționate, documentul aprobat de Executiv mai prevede stabilirea numărului minim de spectacole sau concerte pentru fiecare tip de instituție de către Ministerul Culturii și Cultelor, prin ordin al ministrului, după consultarea uniunilor de creatori. Ordinul ministrului va fi emis în urma consultării cu sindicatele reprezentative, în termen de 120 zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern.
În termen de un an de la intrarea în vigoare a Regulamentului de organizare și funcționare a Registrului Artelor Spectacolului, numărul minim de spectacole sau concerte se poate modifica, în funcție de rezultatul monitorizărilor efectuate.
Guvernul precizează că la elaborarea noilor norme metodologice de evaluare și salarizare a personalului de specialitatea din instituțiile de spectacole sau concerte s-a avut în vedere stabilirea unei relații directe între activitatea prestată și nivelul salariului, motivarea și protejarea salariaților din instituțiile respective.