Proiect Erasmus

Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Polonia



Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Polonia
Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Polonia

Mai multe cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” din Gura Humorului și de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă din municipiul Suceava au participat la cursuri de perfecționare în instituții similare din Voievodatul Podkarpackie Polonia, în cadrul unui proiect Erasmus +. În perioada 10-16 mai, echipa formată din cinci cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” din Gura Humorului: profesor psihopedagog Narcisa Cătălina Poclitaru, prof. de educație specială Rybanna Sabin, profesor kinetoterapeut Cezar Strugariu, profesor psihopedagog Cleopatra Culidiuc Militina și profesor de educație fizică Daniela Mihăilă, împreună cu cinci cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Suceava (prof. Ionel Dumistracel, prof. Gabriela Lupașcu, prof. Cristina Clim, prof. Camelia Darie, prof. Gabriela Neofet), au participat la mobilitatea din cadrul proiectului Erasmus + „Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Voievodatul Podkarpackie Polonia”.
Proiectul a fost inițiat și promovat de Consiliul Județean Suceava, în parteneriat cu două instituții de învățământ din Polonia. Organizatorii ne-au spus că proiectul s-a desfășurat pe o perioadă de 24 de luni și și-a propus să conducă la recunoașterea competențelor în interiorul granițelor naționale și în afara acestora, la creșterea gradului de conștientizare în rândul personalului din domeniul învățământului școlar special și la înțelegerea culturii și civilizației polone.
Îmbunătățirea actului educațional adresat copiilor cu nevoi speciale
Pe parcursul tuturor zilelor de întâlnire, întreaga echipă de cadre didactice sucevene a participat la diverse activități interactive, activități de grup și de terapie individuală desfășurate cu copiii cu diverse tipuri de dizabilități, dar și la copii cu dizabilități integrați în învățământul de masă (copii autiști, copii cu sindrom Down, cu deficiență medie etc.), activități de cunoaștere a instituțiilor europene, dezbateri și discuții pe diverse teme de interes profesional și european. O prioritate și o preocupare continuă le-au reprezentat îmbunătățirea actului educațional adresat copiilor cu nevoi speciale, sporirea atractivității învățământului școlar special, astfel încât acesta să fie în măsură să ofere activități, programe și strategii care răspund mai bine nevoilor copiilor cu CES în materie de învățare și de dezvoltare personală în vederea integrării acestora pe piața muncii.
Profesorii participanți ne-au spus că activitățile interculturale au ocupat și ele un loc important, obiectivele și locațiile fiind stabilite de partenerii poloni, în colaborare cu Mihaela Dziobec, interpreta (translator) din proiect, ce i-a însoțit și prezentat cultura, tradiția și istoria locurilor. Printre obiectivele vizate s-au numărat Universitatea din Rzeszów, Mănăstirea Bernardinilor, primăria orașului, pivnițele din Rzeszow, fântâna multimedia, Teatrul Maska, sinagoga din orașul vechi, cea mai veche sinagogă din regiunea Podkarpackie, construită în jurul anului 1600, Biserica Sfintei Cruci, Palatul Liubomirski (astăzi judecătorie), filarmonica orașului etc. De asemenea, s-a organizat o vizită în orașul Cracovia, unul dintre cele mai importante centre culturale, artistice, religioase și economice ale țării, oraș cu o bogată istorie, reflectată, în parte, de edificiile ridicate de-a lungul vremurilor, edificii care au rezistat până astăzi.
Concluzii
În ultima zi din luna mai, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” din Gura Humorului a avut loc diseminarea activităților mobilității din cadrul proiectului. La atelierul vizual organizat în cadrul centrului școlar au participat 20 de cadre didactice, din cele două școli participante. Au fost prezentate exemple concrete, noi tehnici și metode însușite pe perioada mobilității din Polonia, studii de caz. S-au organizat exerciții aplicative prin care s-au pus în practică cele învățate, toate acestea având drept scop accentuarea în special a caracterului practic al întregii mobilități.
”Proiectul a fost o reușită datorită faptului că ne-a oferit oportunitatea de a interacționa cu specialiști europeni în domeniul educației speciale, oportunitatea de a vedea modalități de abordare diferențiată a metodelor/procedeelor și tehnicilor de lucru cu copiii cu cerințe educaționale speciale, mijloace de învățământ, materiale didactice performante și de înaltă calitate, necesare în procesul de terapie/recuperare și nu în ultimul rând seninătatea, implicarea și performanța cadrelor didactice care lucrează cu acești copii”, a concluzionat prof. Gabriela Neofet.



Recomandări

Soprana Irina Baianț, la Simfonii de Toamnă: „A fost grandios! Zece mii de oameni prezenți, care au stat în ploaie și s-au bucurat de muzică”

Soprana Irina Baianț, la Simfonii de Toamnă: „A fost grandios! Zece mii de oameni prezenți, care au stat în ploaie și s-au bucurat de muzică”
Soprana Irina Baianț, la Simfonii de Toamnă: „A fost grandios! Zece mii de oameni prezenți, care au stat în ploaie și s-au bucurat de muzică”