Tot mai mulți pensionari se adresează Avocatului Poporului pentru rezolvarea problemelor care țin, potrivit legii, de casele de pensii, care susțin însă că au prea puțini angajați, motiv pentru care sunt soluționate cu întârziere petițiile înregistrate.
Anul trecut, la instituția Avocatul Poporului (AP) au fost înregistrate 995 de petiții referitoare la problemele pensionarilor și a altor categorii de persoane fizice, care au reclamat încălcări a dreptului la un nivel de trai decent.
Principalele aspecte sesizate în petițiile adresate instituției Avocatului Poporului s-au referit la nemulțumiri legate de recalcularea pensiilor, la nereguli privind determinarea punctajelor și a stagiului de cotizare, întârzieri în efectuarea plății pensiei, precum și în transferul dosarelor de pensionare.
Potrivit Constituției, instituția Avocatul Poporului este o autoritate publică, autonomă și independentă, care apără drepturile și libertățile persoanelor fizice și încearcă să deblocheze/medieze conflictele dintre acestea cu instituțiile statului.
În urma sesizărilor primite, Avocatului Poporului a declanșat anchete la autorități și instituții publice, ca rezultat al demersurilor instituției, casele teritoriale de pensii au procedat la repararea pagubelor produse petiționarilor, prin emiterea de noi decizii de pensie, recalcularea pensiilor, restituirea sumelor reținute nejustificat.
În unele cazuri, instituția Avocatul Poporului nu a primit informațiile solicitate din partea unor case de pensii locale sau județene.
Pentru aceste motive, instituția Avocatul Poporului s-a adresat Casei Naționale de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale, care, ca și în anul precedent, a manifestat cea mai promptă reacție.
Din discuțiile purtate cu reprezentanții instituțiilor publice, a reieșit faptul că răspunsurile formulate la adresele instituției Avocatul Poporului, dar și cele către petenți, ajung cu întârziere la destinatari, din cauza numărului mare de lucrări atribuite fiecărui funcționar. În plus, s-a afirmat că sunt în imposibilitate de a angaja alți funcționari, deoarece organigrama instituției nu permite, arată AP.
Totodată, instituției AP i-a fost semnalat faptul că, de cele mai multe ori, nu se răspunde petenților, decât în momentul în care se emit deciziile de pensionare ca urmare a recalculării.
În unele cazuri semnalate, petiționarii fie nu au făcut dovada întârzierii sau refuzului administrației publice de a soluționa legal cererea, fie petițiile lor au fost de competența exclusivă a instanței de judecată, situații în care le-au fost acordate îndrumările necesare.
Petiții
Pensionarii reclamă tot mai des încălcări ale dreptului la un nivel de trai decent






