Duminică, la Zig-Zag, de pe Antena 3, am abordat cu Bogdan Teodorescu aspectele mai acătării ale vieții politico-economice din ultimul timp. Ar fi fost imposibil să trecem cu vederea cel mai important fapt al acestei perioade: iminența Crizei economice în România. Dacă l-aș fi avut drept interlocutor pe Ilie Șerbănescu sau pe Liviu Voinea, mai mult ca sigur taifasul ar fi rămas la dimensiunile sociale ale Crizei.
Bogdan Teodorescu e profesor de Marketing politic.
Explicabil de ce ne-am fixat atenția asupra implicațiilor politice ale Crizei.
Suntem în ultima săptămână de campanie electorală pentru parlamentarele de la 30 noiembrie 2008. Cum se regăsește criza în discursurile diferitelor partide? – l-am întrebat pe distinsul partener de dialog.
Bogdan Teodorescu a făcut o scurtă trecere în revistă a prezenței marii Crize în acțiunile electorale ale principalelor formațiuni românești.
Am tras amândoi câteva concluzii:
1) Eveniment capital al finelui de an 2008 și al lui 2009, Criza economică nu se constituie în principala temă de campanie a competitorilor. Rupte de realitățile adevăratelor griji ale românului, partidele politice nu s-au adaptat rapid la mutațiile radicale din conștiința colectivă. Oamenii încep să se neliniștească în legătură cu locurile lor de muncă, să se întrebe dacă vor putea achita creditele la bănci, să se gândească la catastrofa numită întoarcerea acasă a celor care lucrează în străinătate. Partidele au rămas înțepenite în temele din primele zile de campanie: dezastrul guvernării de Dreapta (PSD), Ei cu ei. Noi cu voi, (PDL), Stânga vrea măsuri populiste (PNL), ungurii vor să ne ia Ardealul (PRM), minoritatea maghiară are dreptul la autonomie (UDMR), Programul nostru politic vine de la Dumnezeu (PNG).
2) Partidele care și-au introdus, totuși, în discursurile de campanie referiri la Criza economică, s-au axat exclusiv pe soluții. Un consum inutil de vorbe și hârtie, dacă ne gândim că alegătorilor trebuie să le oferi slogane și nu teorii. Cine stă să înțeleagă complicatul program anticriză de care face vorbire PNL? Bogdan Teodorescu a dat în acest sens exemplul revoluției efectuate de Obama în discursul politic american pornind tocmai de la efectele Crizei. Președintele ales a cerut ca America să se sacrifice pentru americani. Spre deosebire de MacCain, care a continuat să susțină străvechea teză a americanilor care trebui să se sacrifice pentru America. O astfel de răsturnare radicală de viziune lipsește din discursurile de campanie din România.
3) Dacă în campania care a mai rămas, un partid va avea inspirația de a se referi la criză printr-un mesaj simplu, ușor de înțeles, cu vădite note emoționale, are toată șansele să fie învingător la scrutin.
Cam acestea au fost concluziile cu care eu și Bogdan Teodorescu am fost de acord.
Judecând după mesajele partidelor, se pare că politicinienii n-au ajuns la aceste concluzii.
Păcat!