Paulo Coelho și Dan Brown se luptă cu noi volume în librării



Paulo Coelho
Paulo Coelho

Două noi cărți ale unora dintre cei mai bine vânduți scriitori din lume – Paulo Coelho și Dan Brown – vor ajunge în librăriile din România concomitent, la mijlocul lunii septembrie, editurile Humanitas și Rao punând pe picioare pentru aceste apariții ample campanii de promovare.
Pentru Humanitas, miza este cu atât mai mare cu cât Coelho a anunțat recent că va veni în România anul acesta, după cum a declarat pentru MEDIAFAX Manuela Paraschivescu, director de marketing al editurii.
Atât Humanitas, care publică „Zahir” de Paulo Coelho, cât și Rao, editorul „Conspirației” de Dan Brown, au anunțat 15 septembrie ca dată la care noile volume vor fi disponibile în librării din întreaga țară. Se vor afla astfel în competiție un roman ce s-a vândut în peste trei sute de mii de exemplare doar în primele trei săptămâni în țara natală a autorului, Brazilia („Zahir”), și unul ce s-a vândut în întreaga lume în peste șase milioane de exemplare de la apariție („Conspirația”).
În străinătate, cele două cărți au apărut la distanță de câțiva ani. „Zahir” („O Zahir”) a fost lansat în aprilie în Brazilia și mai multe țări europene. Este povestea la persoana întâi a unui romancier de succes, ale cărui cărți sunt best seller-uri mondiale. Uneori luate peste picior de criticii literari, volumele sunt devorate de cititorii fideli. La fel ca în cazul lui Coelho. Povestea nu este totuși una autobiografică. Zahir-ul este chiar soția romancierului, corespondent de război într-o fostă republică sovietică. Ea dispare împreună cu un prieten, lăsând în urmă o lungă serie de întrebări. Ca s-o găsească, scriitorul renunță la strălucirea Parisului și se îndreaptă spre austeritatea Kazahstanului, loc al unei spectaculoase moșteniri spirituale.
La rândul său, „Conspirația” („Deception Point”) a apărut în Statele Unite în urmă cu patru ani. Acțiunea thriller-ului pornește de la descoperirea ciudată pe care un satelit NASA o face într-un ghețar din regiunea arctică. Agenția spațială își proclamă mult așteptata victorie – una cu implicații politice, căci SUA sunt în plină campanie electorală. Pentru a verifica autenticitatea descoperirii, Casa Albă trimite la fața locului specialiști, printre care și Rachel Sexton, fiica adversarului politic al actualului președinte, și celebrul om de știință și star de televiziune Michael Tolland. Cu o echipă de asasini pe urmele lor, cei doi urmează să afle că adevărul poate fi cea mai teribilă descoperire.
Cel mai recent roman al lui Coelho s-a situat de la lansare în fruntea listei de best seller-uri în mai toate țările. Germania a fost o excepție. „Acolo, a fost pe locul doi din pricina «Codului lui da Vinci» (de Dan Brown – n.r.)”, a spus brazilianul într-un interviu din cotidianul britanic The Telegraph.
Și în România, Coelho și Brown sunt în competiție de peste un an de zile, de când Rao a început să-l publice pe autorul american. O nouă „luptă” se va da odată cu noile apariții, ce beneficiază de promovare specială din partea editorilor români.
Humanitas a declanșat campania de promovare în mai, pe toate canalele media cu excepția televiziunii. Parteneriate cu ziare și reviste (de cultură și glossy), spot radio, afișaj indoor și outdoor, spații speciale dedicate lui Coelho în librăriile Humanitas, newsletter-uri, semne de carte cu „Zahir”, o broșură cu primul capitol al cărții destinată clienților unei firme de produse cosmetice cu vânzare directă și un site special (www.zahir.ro) sunt principalele mijloace de promovare folosite de editură. Întrucât femeile sunt principalii cititori ai lui Coelho, campania a avut în vedere acest segment de public, a explicat Manuela Paraschivescu. Ea a adăugat că promovarea pe tv a lipsit întrucât editura nu a reușit să încheie nici un parteneriat cu vreun post. „Financiar, nu ne puteam permite publicitatea tv”, a spus directorul de marketing.
Primul tiraj al romanului „Zahir” este unul foarte mare pentru România: 60.000 de exemplare. „Credem că vom scoate un al doilea tiraj până la sfârșitul anului”, a adăugat Paraschivescu. Decizia de a publica un asemenea număr de exemplare este justificată pe vânzările „constant bune” ale cărților lui Coelho. El reprezintă la ora actuală cel mai bine vândut autor străin al Editurii Humanitas.
Rao evită să facă public tirajul „Conspirației”. Directorul de marketing Mioara Andrei a declarat pentru MEDIAFAX că promovarea, începută în august, a cuprins „un teasing în ziare și reviste, semne de carte, outdoor în București”. Titlul este promovat și pe site-ul editurii.
Toate aceste demersuri de marketing s-au bazat pe succesul comercial al celor doi autori în lume și în România. De la apariția primei sale cărți, în urmă cu 18 ani, Coelho a vândut 65 milioane de volume în 59 de limbi, potrivit cotidianului The New York Times. Cel mai celebru roman al său este „Alchimistul”, vândut în circa 30 milioane de exemplare. În România, cărțile lui – „Alchimistul”, „Veronika se hotărăște să moară”, „Diavolul și domnișoara Prym”, „Manualul războinicului luminii”, „La râul Piedra am șezut și am plâns” etc – se mândresc cu vânzări de circa 560.000 exemplare până în luna iulie inclusiv.
Profitabil a fost și Dan Brown pentru editorul român. Rao a vândut din „Codul lui da Vinci” 75.000 exemplare din luna octombrie a anului trecut până în prezent, iar celelalte două volume de Dan Brown – „Îngeri și demoni” și „Fortăreața digitală” – au avut și ele de câștigat de pe urma reușitei „Codului…”. Pentru acest titlu, cifra vînzărilor mondiale a trecut de 36 milioane de exemplare, potrivit grupului editorial Rao. Odată cu apariția „Conspirației”, toate cele patru romane ale lui Brown devin disponibile în limba română.


Dan Brown
Dan Brown
Paulo Coelho
Paulo Coelho