Comunitatea Liceului Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni marchează o performanță remarcabilă: patru proiecte internaționale eTwinning derulate de elevi și profesori ai instituției au fost răsplătite cu Certificate Naționale de Calitate (National Quality Label). Distincțiile confirmă calitatea demersurilor pedagogice, colaborarea reală între școli europene și integrarea firească a tehnologiei în învățare, așa cum prevăd criteriile oficiale eTwinning (colaborare, utilizarea TIC, abordări pedagogice, integrare curriculară, rezultate și documentare).
- „Water and Sustainable Development / Eau et développement durable”
Proiectul „Water and Sustainable Development / Eau et développement durable” a fost coordonat de prof. Belciug Ana Maria Briana, director-adjunct al liceului și ambasador eTwinning, împreună cu prof. de biologie Morhan Adina Simona. În cadrul acestuia au fost implicați elevii clasei a X-a B (profil Real, specializarea Științe ale naturii) din anul școlar trecut, care au colaborat cu parteneri din România, Croația și Franța. Activitățile s-au desfășurat în limbile engleză și franceză, oferind elevilor ocazia de a combina competențele științifice cu cele lingvistice într-un context european autentic.
Pornind de la trei Obiective de Dezvoltare Durabilă (apă curată și sanitație; viața sub apă; acțiune climatică), elevii au analizat gestionarea resurselor de apă la nivel european, au comparat situații naționale și au formulat soluții documentate. Echipele mixte au produs documente comune împărtășite partenerilor, exersând cercetarea, argumentarea și scrierea academică bilingvă. Calitatea colaborării și claritatea produselor finale au adus proiectului Certificatul Național de Calitate.
- „Respectons notre diversité”
Proiectul „Respectons notre diversité” a fost coordonat de prof. Belciug Ana Maria Briana, director-adjunct al liceului, și prof. Maranda Demis Ioan, directorul instituției. În cadrul acestuia au fost implicați elevii clasei a X-a A, profil Umanist – specializarea Filologie din anul școlar trecut, care au colaborat cu parteneri din Franța și Luxemburg. Activitățile s-au desfășurat în limba franceză, oferind elevilor ocazia de a explora diversitatea culturală europeană prin comunicare autentică și colaborare interculturală.
Sub deviza „unitate în diversitate”, elevii au explorat buna înțelegere interculturală prin activități de cunoaștere reciprocă, prezentarea pasiunilor și co-crearea identității vizuale a proiectului. Logoul câștigător, votat de toți partenerii, a fost realizat de Aparaschivei Andreea (România). În TwinSpace, liceenii au produs materiale în Canva, Genially și Book Creator despre școli, drepturi și responsabilități ale elevilor, sărbători, formule de politețe și eticheta la masă. Proiectul s-a încheiat cu „Ghidul de bune maniere în secolul XXI”, un produs final comun – argument solid pentru acordarea Certificatului Național de Calitate.
- „Fake News – Digital Detective”
Proiectul „Fake News – Digital Detective” a fost coordonat de prof. Belciug Ana Maria Briana, împreună cu prof. Maranda Demis Ioan. „În cadrul acestui demers educațional de anvergură au fost implicați peste 80 de elevi, dintre care aproximativ 25 proveneau din liceul nostru, reprezentând toate clasele a VII-a din anul școlar trecut. Activitățile s-au desfășurat în limba engleză, în parteneriat cu școli din Grecia, Franța și România (Brașov), oferind elevilor ocazia de a colabora internațional și de a-și dezvolta gândirea critică prin alfabetizare media”, ne-a povestit prof. Maranda Demis Ioan, directorul Liceului Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni.
Un proiect de alfabetizare media la scară mare, construit pe gândire critică și verificare multiplu-sursă. Elevii au analizat postere și știri, au discutat credibilitatea surselor, coerența informației și posibilitatea de verificare. Pe Padlet, echipele internaționale au etichetat conținutul drept „adevărat”/„fals” și și-au argumentat concluziile. Memorabil, un poster cu Mihai Eminescu „transferat” la FCSB a declanșat verificări riguroase: colegii din Grecia au consultat surse oficiale și au demonstrat metodologia corectă de fact-checking. Rezultatul: elevi de 13–14 ani mai autonomi în evaluarea informației, un set amplu de produse digitale și un Certificat Național de Calitate care încununează munca în echipă.
- „Mind Matters” – sănătate mintală și solidaritate europeană
Proiectul „Mind Matters” a fost coordonat de prof. de limba engleză Marleneanu Cerasela Iuliana, care a implicat în activități elevii clasei a XI-a A din anul școlar trecut. Colaborarea s-a desfășurat în limba engleză, unele materiale fiind realizate în format bilingv (engleză–română), alături de parteneri din Spania, Italia, Grecia, Cehia, Turcia și Polonia. Prin intermediul acestui proiect, elevii au avut oportunitatea de a aborda teme legate de sănătatea mintală, empatie și solidaritate internațională, într-un context intercultural european.
Proiectul a creat un cadru sigur de discuție despre sănătatea mintală, cu accent pe autoîngrijire, gestionarea stresului și reziliență. Calendarul activităților a mers de la prezentări interculturale și jocuri de spargere a gheții (Kahoot, „Ghici cine”), la concurs de logo (locul III: Corneanu Ioana Ștefania, clasa a XI-a A), cercetări naționale prin chestionare și munci pe echipe internaționale (media literacy, gestionarea furiei, prevenția adicțiilor, „hărți ale viitorului”, anti-bullying). În mai 2025, elevii au creat broșuri informative pentru adolescenți, iar în iunie 2025 au organizat „Îmbrățișări fără frontiere”, un flashmob de solidaritate cu o școală parteneră din Ucraina. Impactul socio-emoțional și calitatea produselor au justificat acordarea Certificatului Național de Calitate.
- De ce contează un National Quality Label?
Certificatul Național de Calitate oferă o evaluare pe un cadru pedagogic comun și recunoaște excelența profesorilor și a elevilor implicați în proiecte eTwinning. Sunt analizate:
- colaborarea (activități comune reale și rezultate tangibile);
- tehnologia (TIC ca sprijin pentru obiectivele pedagogice și colaborare);
- abordările (metode variate, rol activ al elevilor, cercetare și problem-solving);
- integrarea curriculară (activități ancorate în programă și în timpul orelor);
- rezultatele & documentarea (produse publicate, participare în TwinSpace, evaluare și impact).
În sesiunea 2025, depunerea candidaturilor s-a făcut până la 13 iulie, evaluarea fiind programată până la 15 noiembrie. Conform regulilor, se iau în evaluare maximum patru proiecte pe profesor pe an școlar, iar certificatul se acordă cadrului didactic care aplică, împreună cu echipa de elevi pe care o coordonează.
- Școală conectată la Europa, elevi pregătiți pentru viitor
„Cele patru Certificate Naționale de Calitate confirmă că la Liceul Teoretic <Iorgu Vârnav Liteanu> inovația pedagogică se întâlnește cu responsabilitatea civică, multilingvismul și competențele digitale. De la științele mediului la sănătate mintală, de la interculturalitate la alfabetizare media, elevii noștri colaborează, creează și dovedesc că învățarea capătă sens atunci când este conectată la viața reală și la Europa”, ne-a transmis prof. Belciug Ana Maria Briana.
Felicitări se îndreaptă către profesorii coordonatori – Maranda Demis Ioan, Belciug Ana Maria Briana, Marleneanu Cerasela Iuliana și Morhan Adina Simona – precum și către toți elevii care au contribuit la succesul acestor proiecte internaționale. „Reușita aceasta este despre munca în echipă, rigoare, empatie și curajul de a învăța împreună. Mai departe, continuăm să învățăm, predăm și să creștem împreună – cu standarde înalte, rezultate vizibile și uși deschise către noi parteneriate europene”, a completat prof. Belciug Ana Maria Briana.
Diana-Maria Poenaru



