Din 2 septembrie 2019, timp de un an, la Școala Gimnazială Nr. 6 Suceava se derulează Proiectul Erasmus + pentru formarea personalului “O școală europeană, o școală pentru fiecare!”, cu numărul de referință 2019-1-RO01-KA101-061711.
Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, grantul obținut fiind în valoare de 20.440 de euro. El are ca scop principal îmbunătățirea calității actului educațional prin instruirea personalului didactic în centre de formare europene, în vederea facilitării și gestionării mediilor incluzive, folosind cele mai bune strategii diferențiate, nonformale, pentru stimularea motivației față de învățare a elevilor.
Prima mobilitate a proiectului, „Designing Inclusive Educational Environments – ERASMUS+ SE.1.DEIE”, a avut loc în perioada 9-14 decembrie 2019, la Florența, Italia, acumulându-se cunoștințe legate de proiectarea mediilor educaționale incluzive în vederea realizării unei școli incluzive prin adoptarea strategiilor de personalizare a procesului instructiv-educativ, prevenirea eșecului școlar și includerea tuturor elevilor într-o formă de școlarizare.
Grupul a fost format din patru cadre didactice – Voinescu Camelia, Roibu Daniela Florentina, Voinescu Dan și Duțuc Mirela Magdalena. Organizatorul cursului, Dimitris Zisimos, le-a oferit servicii de consultanță și dezvoltare profesională la standarde internaționale în ceea ce privește promovarea educării și participării tuturor copiilor la învățământul de masă.
În această perioadă de mobilitate, cadrele participante au înțeles că educația incluzivă poate fi privită ca un proces de consolidare a capacității unui sistem educațional de a ajunge la toți elevii din comunitate.
Prin activitățile desfășurate, materialele prezentate și prin discuțiile purtate, formatorul a transmis cunoștințe clare legate de abordarea educației incluzive la clasă.
Mai exact, participând la acest curs, cele patru cadre participante menționate mai sus și-au îmbunătăți cunoștințele despre:
– Modele sociale și individuale/medicale ale dizabilităților;
– Diversitatea, identificarea barierelor în calea participării și învățării care apar în școli și resurse pentru sprijinirea elevilor;
– Elaborarea priorităților de dezvoltare și a planificării intervențiilor pentru susținerea diversității (de exemplu, adaptări curriculare, proiectarea lecțiilor diferențiate);
– Practici de învățare alternative, tehnici, materiale și instrumente de evaluare asociate pentru a revizui dezvoltarea;
– Colaborarea în cadrul comunității școlare (profesori, elevi, părinți/îngrijitori) pentru a stabili un cadru de valori incluzive și pentru a sprijini participarea și realizarea elevilor în sistemele școlare durabile.
Pregătirea a avut loc în limba engleză, cadrele didactice având posibilitatea de a-și exersa și îmbunătăți cunoștințele de limbă, precum și vocabularul legat de locul de muncă.
Astfel, întorși de la curs, cei patru participanți se simt pregătiți să utilizeze tehnici reflectorizante, cum ar fi „Index pentru incluziune”, să dezvolte planuri de intervenție printr-o serie de activități (de exemplu, studii de caz, activități practice) menite să îmbunătățească participarea, învățarea și realizarea unei educații incluzive pentru toți elevii, în special pentru copiii defavorizați, inclusiv cei cu nevoi educaționale speciale și cei migranți, favorizând astfel incluziunea socială.
„A fost o experiență deosebită în care calitatea educației și sprijinul organizațional au fost la înălțime!”, au declarant cele patru cadre didactice participante.




