Patronatele din industria alimentară cer transparență privind modul de compunere a prețului la raft



Reprezentanții patronatelor din industria alimentară cer transparență privind modul de compunere a prețului la raft și solicită marilor lanțuri de retail să le permită să vândă în alte magazine la prețuri mai mici decât în relația cu retailerii importanți.
„În momentul în care crește transparența în privința modului de compunere a prețului la raft vor exista condiții ca prețurile să scadă, a declarat, marți, directorul general al Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), Valentin Blănaru, la audierile din comisia pentru politică economică, reformă si privatizare din Camera Deputaților.
Comisia efectuează o anchetă parlamentară privind acuzațiile de concurență neloială și practică monopolistă practicate de supermarketuri. La primele audieri, care au loc marți, participă reprezentanții producătorilor.
Patronatele spun că sunt obligate să vândă produsele cu același preț și supermarketurilor și magazinelor de proximitate.
„Noi cerem definirea prețului de cumpărare de către retailer, care să fie format din prețul de listă al produsului și taxele impuse de respectivul lanț. De exemplu, dacă un producător are un preț de listă de 10 lei la un produs, adaugă valoarea taxelor impuse de supermarket, care pot reprezenta 40%, și vinde produsul către retailer cu 14 lei. Pentru un alt lanț, poate taxele sunt mai mici, de 25%, și atunci produsul va fi vândut retailerului de exemplu cu 12,5 lei. Și atunci fiecare lanț va fi interesat să-și optimizeze costurile, pentru ca taxele și prețul afișat să nu fie mai mari decât ale magazinelor concurente”, a afirmat Ștefan Pădure, reprezentant al Romalimenta.
Potrivit patronatrelor, retailerii nu colaborează cu producătorii care vând în magazinele de proximitate la prețuri mai mici decât în marile unități comerciale.
„Deci producătorul vinde cu 14 lei și magazinului de proximitate, care este nevoit să pună un adaos comercial. Astfel, el va vinde consumatorului cu un preț mai mare decât retailerul și pierde clienți”, a mai spus Pădure.
Reprezentanții patronatelor au afirmat că producătorii din România sunt dezavantajați în relația cu lanțurile de magazine, pentru că puterea lor de negociere este mult mai redusă decât a firmelor din afară.
„Sigur că producătorul din România va fi tratat altfel, pentru că producătorul din Spania de exemplu negociază pentru distribuție la nivel european, pe când producătorul român de carne de porc nu poate livra în UE, din cauza pestei, deci este obligat numai la piața internă. În plus, noi am fost mai puțin pregătiți și mai puțin experimentați în aceste negocieri”, a declarat președintele Romalimenta, Sorin Minea.
Întârzierea la plata contractelor și imposibilitatea de a verifica dacă retailerii au prestat serviciile pentru care au cerut taxe sunt alte nemulțumiri exprimate de patronate.
Nemulțumiți de condițiile impuse de supermakreturi nu sunt numai producătorii din industria alimentară, dar și cei din industria ușoară.
Președintele Federației Sindicale din Industria Ușoară, Maria Grapini, a arătat că, deși supermarketurile comandă producătorilor de textile un anumit sortiment de produs (haine de o anumită culoare, mărime, etc.) și o anumită cantitate, nu își asumă această producție, întrucât tot producătorul suportă costurile aferente mărfii nevândute.