Patriarhie:MECTS a aprobat 45 de manuale de religie, doar 18 aparțin cultului creștin ortodox



Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a aprobat 45 de manuale de religie, dintre care doar 18 aparțin cultului creștin ortodox, arată Patriarhia Română, după ce Asociația Secular-Umanistă din România a scris că aceste cărți ar fi un „instrument al îndoctrinării religioase”.
Asociația Secular-Umanistă din România (ASUR) a postat, luni, pe site-ul propriu un material cu titlul „Manualele școlare, instrument al îndoctrinării religioase”.
Patriarhia Română arată, marți, într-un comunicat de presă, că ASUR își arogă în mod discutabil calitatea de reprezentant al societății civile și deformează constant realitatea, promovând intoleranța față de religie prin reluarea obsesivă la începutul fiecărui an școlar a atacurilor la adresa manualelor de religie.
„În acest sens, este de remarcat faptul că din catalogul celor 45 de manuale de religie, aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, ASUR se referă constant numai la cele 18 manuale care aparțin cultului creștin ortodox, prin scoaterea din context a unor enunțuri, la care sunt asociate concluzii tendențioase. De menționat faptul că ASUR este preocupată an de an de manualele de religie ortodoxă, nu de filmele și producțiile media care promovează violența, degradarea umană și agresiunea fizică și psihică asupra copiilor”, a precizat Patriarhia Română în comunicatul citat.
Patriarhia se arată surprinsă de faptul că ASUR are totdeauna ca „țintă manualele ortodoxe, ca și când aceasta nu ar avea la bază aceeași Biblie pe care o folosesc și confesiunile creștine occidentale.
Potrivit reprezentanților Patriarhiei, campania ASUR împotriva manualelor de religie nu este una compatibilă cu spiritualitatea poporului român, ci reprezintă mai degrabă „o atitudine de import, care prinde rădăcini doar în sufletele celor marcați de propaganda atee din anii regimului comunist”.
„Ceea ce ignoră ASUR este faptul că manualele de religie nu pot dezvolta o educație religioasă care evidențiază numai libertatea omului, fără a accentua și responsabilitatea acestuia în societate. De altfel, ideea de sancționare a faptelor rele este comună tuturor societăților, inclusiv celor seculare, laicizate, în care faptele reprobabile sunt pedepsite de justiție. Iar limbajul specific religios nu poate fi redus la o filozofie limitativă și autosuficientă, lipsită de dimensiunea transcendentă a existenței umane”, se mai arată în comunicatul Patriarhiei.
În opinia Patriarhiei, ASUR echivalează educația religioasă cu îndoctrinarea, pentru a o discredita și înlocui cu ideologia umanismului ateu antireligios.
„Or, într-o lume caracterizată de o tot mai mare diversitate etnică și religioasă, educația religioasă promovează cunoașterea propriei identități, spre a fi apt pentru dialog cu alte culturi, credințe și convingeri religioase, pentru a conviețui și coopera într-o societate pluralistă, după cum arată și existența Consiliului Consultativ al Cultelor din România”, a precizat Patriarhia Română.
Prezența religiei în sistemul național de educație răspunde așteptărilor copiilor și ale părinților, potrivit cercetărilor realizate de specialiști în domeniul științelor educației și sociologiei, pe eșantioane reprezentative de elevi, părinți și diriginți, a adăugat Patriarhia.
„Rezultatele cercetării naționale Educația moral-religioasă în sistemul de educație din România, realizată în cadrul Institutului de Științe ale Educației, București, în anul 2008, pe un eșantion reprezentativ de 2.436 de elevi cu vârsta cuprinsă între 14-19 ani, reflectă înțelegerea credinței drept valoare fundamentală în viața proprie pentru 85,7% dintre aceștia. Rolul religiei la vârstele mici este recunoscut și susținut la nivel internațional de teoreticienii și practicienii din domeniul educației, care evidențiază importanța educației religioase în formarea propriei identități a elevilor, ca premisă pentru formarea unei personalități armonioase, aspectele legate de credințe și convingeri fiind un element important al respectivului demers.
De fapt, problema ASUR nu este atât calitatea manualelor de religie, ci prezența orei de religie în școli și poate (…) chiar prezența lui Dumnezeu în viața oamenilor!”, a conchis Patriarhia Română.
ASUR a scris pe site că pe lista manualelor aprobate de Ministerul Educației continuă să se afle o serie întreagă de lucrări „ce promovează intoleranța religioasă și care agresează psihic copiii prin repetarea obsesivă a temelor despre «păcat», «iad» și «diavoli», inducându-li-se acestora ideea că nerespectarea cu strictețe a «poruncilor» îi condamnă la «osânda veșnică».
Totodată, potrivit ASUR, „îndoctrinarea religioasă devine și mai periculoasă atunci când manualele de la alte materii, Istoria sau Biologia de exemplu, se transformă într-un fel de manuale de religie deghizate”.
ASUR a solicitat Ministerului Educației să retragă de urgență autorizarea acestor manuale și „să ia toate măsurile care se impun pentru a preveni îndoctrinarea religioasă a elevilor”.