Patriarhia Română a cheltuit, în 2009, aproximativ 45.000.000 lei. pentru susținerea activităților social – filantropice și sprijinirea celor asistați și a sinistraților, Biserica Ortodoxă Română (BOR) având în prezent 394 de așezăminte cu acest profil.
Veniturile realizate de către eparhiile Bisericii Ortodoxe Române prin valorificarea resurselor proprii și desfășurarea unor activități economice susțin o serie de activități pastoral-spirituale, teologice, social-filantropice, cultural-educaționale, parohii, mănăstiri și schituri sărace, precum și numeroase instituții bisericești, majoritatea înființate după 1990. În ultimii 20 de ani, Biserica Ortodoxă Română a avut posibilitatea de a înființa așezăminte sociale și de a organiza o operă social-filantropică fără precedent la nivel național, informează BOR.
În prezent, în cadrul Patriarhiei Române funcționează 394 de așezăminte social-filantropice, dintre care 88 sunt așezăminte pentru copii și 89 pentru vârstnici, 65 de centre pentru asistența familiilor și persoanelor aflate în dificultate, 92 de cantine și brutării sociale, 25 de centre medico-sociale și policlinici, 14 centre de diagnostic și tratament pentru persoane cu nevoi speciale, șase centre pentru persoanele fără adăpost, patru centre pentru victimele violenței familiale și agresori, două centre pentru victimele traficului de persoane, nouă grădinițe și centre educaționale etc. De serviciile și proiectele sociale desfășurate în eparhii (335 programe sociale), în anul 2009 au beneficiat constant peste 629.000 de persoane aflate în dificultate.
În 2009, pentru susținerea activităților social-filantropice și sprijinirea celor asistați și a sinistraților, la nivelul Patriarhiei Române, s-au cheltuit aproximativ 45.000.000 lei, a precizat sursa citată.
Patriarhia precizează că veniturile Bisericii Ortodoxe Române, provenite din contribuțiile credincioșilor, diferite activități economice și parțial de la bugetul de stat sunt folosite pentru susținerea instituțiilor bisericești și a numeroaselor activități sociale și culturale pe care le desfășoară.
„În același timp, activitățile economice și administrativ-gospodărești eficiente reprezintă și un model de educație prin hărnicie și dărnicie. Numai astfel ne putem elibera de complexele de inferioritate, de lamentare că suntem săraci și de invidiere a celor harnici și generoși. Cu alte cuvinte, pentru a ieși din criza de bani, este nevoie de dezvoltare economică. Deci, nu trebuie să invidiem Biserica dacă reușește să se organizeze mai bine, ci trebuie să dezvoltăm întreaga economie națională cu responsabilitate maximă”, arată Patriarhia.
De asemenea, Patriarhia explică faptul că Centrul de presă Basilica (fomat din Radio și televiziunea Trinitas, publicațiile Lumina – cotidian, săptămânal și alte publicații lunare -, Agenția de știri Basilica și Biroul de Presă ) are caracter cultural-misionar, nu comercial.
„Menționăm faptul că Biserica Ortodoxă Română, fiind autocefală, cu centrul de conducere în România, apărătoare a identității și unității naționale, spre deosebire de alte culte din România, nu este susținută financiar sau politic de vreo confesiune religioasă sau organizație creștină din străinătate”, conchide Patriarhia Română.